• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

خودروهای برقی با فناوری پیشرفته مشکل‌سازتر از خودروهای موتور احتراق داخلی (گزارش ۲۰۲۳ J.D.Power)

خودروهای برقی با فناوری پیشرفته مشکل‌سازتر از خودروهای موتور احتراق داخلی (گزارش ۲۰۲۳ J.D.Power)

طبق گزارش ۲۰۲۳ J.D.Power در مطالعه شاخص تجربه فنی (TXI) (Tech Experience Index)، صاحبان خودروهای برقی-باطری(BEV) (Battery-electric vehicle) با فناوری‌های پیشرفته، مشکلات بیشتری را به نسبت خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) (Internal Combustion Engine) گزارش داده‌اند. این مطالعه بر روی تجربه کاربر با فناوری پیشرفته خودرو که برای اولین بار به بازار می‌آید، تمرکز دارد و معیار اولیه مشکلاتی است که صاحبان خودرو با آن مواجه می‌شوند.

 

۱۷ ویژگی از ۲۱ ویژگی پیشرفته در نسخه خودروها، نشان از مشکلات کیفی بیشتر در هر ۱۰۰ خودرو (PP100) برای خودروهای برقی-باطری به نسبت خودروهای احتراق داخلی دارد. به علاوه، میزان رضایت برای ۸۶ درصد از خودروهای برقی-باطری به نسبت خودروهای احتراق داخلی کمتر است. ویژگی‌هایی چون دستیار پارک خودرو از راه دور (PP100 27.4 برای خودروهای BEV در مقابل PP100   ۱۰٫۷ برای خودروهای ICE) و تنظیمات کنترل داخلی (PP100 49.6 برای خودروهای BEV در مقابل PP100   ۳۱٫۲ برای خودروهای ICE) که نشان‌دهنده شکاف بزرگ بین دو نسخه سوخت خودروها است.

 

این یافته‌ها همچنین بر روی شاخص‌های دیگر J.D.Power در سال ۲۰۲۳ همچون IQS و APEAL استوار است. به طوریکه مشکلات IQS در خودروهای برقی-باطری ۴۶ درصد بیشتر از خودروهای احتراق داخلی و  از طرف دیگر میزان رضایت برای شاخص APEAL در خودروهای برقی-باطری کمتر از خودروهای احتراق داخلی است.

طبق نظر Kathleen Rizk مدیر ارشد معیار و فناوری تجربه کاربر مجله J.D.Power : ” نوآوری از طریق یک استراتژی قوی برای فناوری‌های پیشرفته در شرکت‌های خودروسازی، به ویژه آنهایی که در خصوص خودروهای الکتریکی تلاش می‌کنند، بسیار مهم است.” در خصوص رقابت در این صنعت نیز: ” تصوری که در صنعت خودروهای  BEV وجود دارد این است که؛ شرکت‌ها باید فناوری‌های پیشرفته‌ای را برای رقابت با شرکت‌هایی چون تسلا ارائه دهند. موفقیت برای شرکت‌هایی است که بتوانند بدون نقص کار کنند، در حالی اطمینان حاصل می‌شود که تجربه کاربری برای کسانی که از فناوری آگاه هستند و کسانی که نیستند یکسان باشد.”

 

در ادامه یافته‌های کلیدی مطالعه ۲۰۲۳ عبارتند از:

زنگ هشدار- اخلالگران: تولیدکنندگان جدید (به عنوان مثال Tesla، Rivian، Lucid و Polestar) از نظر ارائه فناوری پیشرفته خود، در بازار آمریکا بسیار قوی ظاهر می‌شوند. در حالی که برخی از برندها حجم نمونه کوچکی دارند و محدودیت‌های ثبت ایالتی رتبه‌بندی را ممنوع می‌کند، بیشتر نوآوری سهم برندهای جدیدتر به نسبت برندهای قدیمی است؛ به جز برند  Genesis که به طور قابل توجهی از میانگین شاخص نوآوری (۵۸۸ در مقیاس ۱۰۰۰ امتیازی) پیشی گرفته است. ارائه فناوری تولیدکنندگان بالاست، اما تجربه‌ بدون مشکل ارائه نمی‌دهند. متوسط سطح مشکلات برای فناوری‌های پیشرفته در میان تولیدکنندگان بسیار بالاتر از میانگین خودروهای Premium (PP100  ۲۴٫۳ ) و در میان بالاترین‌های صنعت قرار دارد.

مشکلات مالکان با بیومتریک‌های چشمی: از نظر دقت بیومتریک‌هایی که ویژگی‌های رفتاری (مانند حرکت چشم) را کنترل می‌کنند، نسبت به مواردی که ویژگی‌های فیزیولوژیکی را نظارت می‌کنند، مشکل‌سازتر هستند (به عنوان مثال تشخیص چهره). صرف نظر از نوع بیومتریک، مالکان میگویند که آنها را مفید نمی‌دانند (اثرانگشت خوان با امتیاز ۷٫۲۴ (از ۱۰ امتیاز)؛ تشخیص چهره ۷٫۴۸ و نظارت مستقیم راننده ۷٫۷۵). علیرغم استفاده مداوم، فناوری‌های بیومتریک در مقایسه با سایر فناوری‌های پیشرفته، از نظر مالکان که آنها را در خودروی بعدی می‌خواهند، مطلوبیت کمی دارند.

مالکان شارژ را دریافت کردند: تکنولوژی اتصال به برق و شارژ که مورد علاقه مالکان است، در فناوری‌های جدید خودروهای BEV اغلب مشکل‌ساز است. پس از وصل شدن به شارژر عمومی، شارژر خودرو را شناسایی می‌کند، شارژ را تایید می‌کند و فرآیند شارژ آغاز می‌شود. پرداخت و صورتحساب به صورت خودکار پس از تکمیل شارژ انجام می‌شود. تقریبا ¾ (۷۲ درصد) از مالکان می‌گویند که آنها این فناوری را در خودرو بعدی خود می‌خواهند. تنها PP100 6 و رضایت کلی ۸٫۸۹ (در مقیاس ۱۰ ) در صنعت، اتصال به برق و شارژ در اکثر سازندگان به خوبی اجرا می‌شود و دارندگان خودرو از این ویژگی بسیار قدردان هستند.

کاهش استفاده از سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS): در میان مالکانی که می‌گویند همیشه از فناوری‌های خاصی استفاده می کنند، استفاده از فناوری‌های ایمنی و سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS) نسبت به سال گذشته اندکی کاهش یافته است. مهمترین آنها ترمز اضطراری اتوماتیک معکوس (منفی ۴ درصد)، کمک خروج ایمن (منفی ۳ درصد) و فرمان اضطراری اتوماتیک (منفی ۳ درصد) هستند.

در حالی که نرخ استفاده هنوز نسبتا بالا است، کاهش اندک در چندین فناوری نشانه نگران‌کننده‌ای است که نیاز خودروسازان به تلاش در ارائه تجربه مثبت مشتری را تقویت می‌کند.

 

برندها با بالاترین رتبه

رتبه بندی کلی jdpower (بهینه کاوان کیفیت)

برند Genesis با امتیاز ۶۵۶، بالاترین رتبه کلی و بالاترین را در بین برندهای ممتاز برای نوآوری دارد. در بخش برندهای ممتاز (premium) کادیلاک و لکسوس با امتیاز ۵۳۳ در رتبه دوم قرار دارند. برند هیوندای در بین برندهای بازار انبوه برای نوآوری با امتیاز ۵۴۷ بالاترین رتبه را دارد. کیا با امتیاز ۵۲۸ و GMC با امتیاز ۵۰۵ در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

رتبه بندی بازار انبوه jdpower

دریافت کنندگان جایزه تکنولوژی پیشرفته

مطالعه شاخص تجربه فنی ایالات متحده آمریکا (TXI) 40 تکنولوژی خودرو را تجزیه و تحلیل می کند، که به ۴ دسته تقسیم می‌شوند: راحتی، خودکاری در حال ظهور، انرژی و پایداری، اطلاعات سرگرمی و اتصال. فقط ۳۰ فناوری طبقه‌بندی شده به عنوان پیشرفته واجد جایزه هستند.

خودرو Chevrolet Corvette مدل ممتازی است که جایزه راحتی را برای فناوری دوربین دید زمین دریافت کرده است. Toyota Sequoia مدل بازار انبوهی است که جایزه راحتی را نیز برای فناوری دوربین دید زمین دریافت کرده است.

Genesis GV80  مدل ممتازی است که جایزه اتوماسیون نوظهور را برای هشدار ترافیک جلویی دریافت نموده است. Hyundai Palisade مدل بازار انبوهی است که جایزه اتوماسیون نوظهور را برای ترمز معکوس اضطراری خودکار دریافت می‌نماید.

خودرو BMW ix جایزه انرژی و پایداری در بخش ممتاز را برای رانندگی با یک پدال دریافت می‌کند. MINI Cooper جایزه انرژی و پایداری در بخش بازار انبوه، همچنین برای رانندگی با یک پدال را دریافت می‌کند.

BMW 3 Series جایزه سرگرمی اطلاعاتی و اتصال در بخش ممتاز برای صفحه نمایش واقعیت افزوده دریافت می نماید. Chevrolet Tahoe (سرگرمی بر مبنای استریمینگ) و Hyundai Sonata (کلید دیجیتال مبتنی بر تلفن) هرکدام بالاترین رتبه را در زمینه اطلاعات سرگرمی و اتصال در بخش بازار انبوه دارند.

بالاترین مدل‌های خودرو jdpower

 

مطالعه شاخص تجربه فنی ایالات متحده آمریکا (TXI) در سال ۲۰۲۳ بر مبنای پاسخ‌های ۸۲۴۷۲ مالک خودرو جدید مدل ۲۰۲۳ که پس از ۹۰ روز مالکیت مورد بررسی قرار گرفتند. این مطالعه از ماه فوریه تا می سال ۲۰۲۳ انجام شد.

گزارش شاخص تجربه فنی (TXI) تکمیل کننده گزارش سالیانه  مطالعه شاخص کیفیت اولیه (IQS) و همچنین مطالعه عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو (APEAL) مجله J.D.Power به منظور اندازه‌گیری میزان تاثیرگذاری هر برند خودرویی با ایجاد فناوری‌های جدید در بازار است. مطالعه شاخص تجربه فنی (TXI) ایالات متحده آمریکا انطباق فناوری‌های جدید برای هر برند و همچنین برتری در اجرا را ترکیب می‌کند. اندازه‌گیری اجرا بررسی می‌کند که مالکان چقدر فناوری‌ها را دوست دارند و در حین استفاده چقدر مشکلات را تجربه می‌کنند.

شرکت بهینه کاوان کیفیت با سابقه درخشان در زمینه تحقیقات بازار و با بهره‌مندی از روش‌های علمی و همچنین کلان داده‌‌ها، به مشتریان خود کمک می‌کند. جهت برقراری ارتباط با شماره  ۰۲۱۴۳۹۰۴۳۳۲ و یا از طریق ایمیل info@behinekavan.com تماس حاصل نمایید.

 

منبع اصلی

https://www.jdpower.com/business/press-releases/2023-us-tech-experience-index-txi-study

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com