• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

بررسی صنعت تحقیقات بازار جهانی (گزارش ESOMAR 2022)

بررسی صنعت تحقیقات بازار جهانی (گزارش ESOMAR 2022)

گزارش تحقیقات بازار جهانی (GMR) بهبود بازار k شکل را پیش‌بینی می‌کند. داده‌های عملکرد نشان می‌دهد کشورها با نرخ‌ها و وزمان‌های متفاوتی در حال بهبود هستند. گزارش GMR صنعت تحقیقات بازار را با بینش جهانی ۸۳ درصد پوشش می‌دهد. ۱۷ درصد باقی مانده نیز توسط ایزومار شناسایی شده است اما کشورها آن را اعلام نکرده‌اند.

گزارش سال ۲۰۲۳ کشورهای بیشتری را در بر می‌گیرد. برای اولین بار این گزارش شامل منطقه اقیانوس آرام جنوبی و جامائیکا به عنوان یک کشور مستقل است.

تولید این صنعت تا سال ۲۰۲۳ از ۱۳۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت!

این گزارش چگونه ایجاد شده است؟

بررسی های جهانی ایزومار در سه ماهه دوم و سوم سال در دو مرحله اجرا می‌شود. مورد اول به کشورها اجازه می‌دهد تا نظرسنجی‌های محلی خود را (بدون کمک ESOMAR) اجرا کنند و در مرحله دوم ایزومار داده‌های حداکثر ۱۰۶ کشور و منطقه را جمع‌اوری می‌کند. هر سال موضوعات تحت پوشش، سوالات مطرح شده و دسته بندی‌های صنعت ارائه شده با هیئت متخصصان صنعت مشورت می‌شود. بنابراین ایزومار داده‌ها را ادغام  و گزارش‌های صنعت را استخراج می‌کند.

نکات کلیدی وجود دارد که اطلاعات بیشتری از این گزارش را به شما نشان می‌دهد.

  • در کل صنعت، افزایش قابل توجه و غیر قابل پیش بینی در سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد. در این سال صنعت با افزایش ۱۵ درصد از ۱۰۲ میلیارد دلار به تقریبا ۱۱۹ میلیارد دلار رسید.
  • بخش مبتنی بر تکنولوژی بیشترین رشد با افزایش ۱۸٫۹ درصد و به ویژه در ایالات متحده آمریکا با افزایش ۲۴٫۳ درصد مواجه شد.
  • صنایع تاسیس شده قوی‌ترین بازیابی در اروپا با رشد مطلق ۹٫۲ درصد شکل گرفت.
  • در سطح جهانی، بخش تاسیس شده ۳۹ درصد در کل صنعت، دو درصد را نسبت به سال ۲۰۲۰ از دست داده است. بخش مبتنی بر فناوری تا ۳۷ درصد افزایش، درحالیکه بخش گزارش دهی به صورت خطی ۲۳ درصد باقی مانده است، که نسبت به سال گذشته یک امتیاز کاهش داشته است.
  • سطح بالای تورم در سال ۲۰۲۲ پیش بینی رشد را به ۵٫۲ درصد در شرایط خالص کاهش داد.
نکات کلیدی گزارش ESOMAR
نکات کلیدی گزارش ایزومار 2022

اتفاقی که در سال ۲۰۲۰ با انتشار ویروس کوید افتاد ناگزیر تا سال ۲۰۲۱ ادامه یافت، به همین ترتیب دولت ها، بازارها و جمعیت خود را با این بیماری سازگار نمودند. در سال اول شوک بزرگی به بازارها وارد گردید اما به مرور زمان فعالیت‌ها به قبل از همه‌گیری بازگشتند.

در سطح جهانی وضعیت تولید ناخالص داخلی GDP در اروپا، ایالات متحده و اسیا اقیانوسیه بهتر بود. درحالی که در افریقا و مناطق خاورمیانه و بقیه امریکا (بخش امریکای لاتین و کانادا) عقب مانده است.

رشد خالص ۱۰٫۸ درصدی جهانی ثبت شده برای سال ۲۰۲۱، بسیار بالاتر از برآورد صندوق بین المللی پول ۶٫۱ درصد برای تولید ناخالص داخلی جهانی، نشان دهنده واقعیت های متفاوتی است که برای هر کشور و هر منطقه وجود دارد. رشد خالص +۱۲٫۸٪ برای اروپا، +۱۱٫۴٪ برای ایالات متحده، و +۱۰٫۱٪ برای آسیا اقیانوسیه در مقایسه با رشد کمتر و در عین حال مثبت +۴٫۲٪ برای آمریکای لاتین و -۳٫۸٪ برای آفریقا و خاورمیانه است.

با این حال، برای بسیاری از کشورها، نرخ‌های رشد امیدوارکننده برای بازیابی مقادیر از دست رفته در سال ۲۰۲۰ کافی نبوده است. همانطور که داده‌های منطقه‌ای و کشوری نشان می‌دهد، بهبودی پس از شوک اولیه همه گیری از روند یکپارچه پیروی نکرده است. به‌جای بهبودی به‌شکل «L»، «U» یا «V»، از بهبودی به‌اصطلاح «K» پیروی می‌کند، که در آن کشورها بسته به عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بی‌شماری، وضعیت بسیار متفاوتی دارند.

این صنعت در یک سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. سال ۲۰۲۱ شاهد گسترش صنعت از ۱۰۲ میلیارد دلار به تقریبا ۱۱۹ میلیارد دلار بوده است.

گردش مالی جهانی در سال ۲۰۲۱
گردش مالی جهانی 2021

بررسی اجمالی مناطق

 یکی از تعدیل‌کننده‌های اصلی رشد در سال ۲۰۲۱ و یکی از عواملی که قطعاً نقش برجسته‌تری در سال ۲۰۲۲ ایفا خواهد کرد، تورم بود. این امر به ویژه برای مناطقی که از لحاظ تاریخی درجات بیشتری از نوسانات را نشان می‌دهند صادق است: بقیه قاره آمریکا با مجموع ۶٫۲۵ درصد تورم در سال ۲۰۲۱، آفریقا با ۱۳٫۲۴ درصد و خاورمیانه با ۵٫۳۳ درصد. تأثیر آن کاهش خالص رشد است که در مورد آفریقا و خاورمیانه با هم، منفی ۳٫۸ درصد می شود.

سال ۲۰۲۲ شروع به نشان دادن اثرات میان مدت و بلندمدت شوکی که در سال ۲۰۲۰ رخ داد، دارد. امروزه، ناآرامی‌های اجتماعی، آشفتگی‌های سیاسی، سطوح بالای تورم، و اختلال در زنجیره‌های تامین، واقعیتی است که بسیاری از کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این صنعت در طول سال ۲۰۲۲ به میزان خالص ۵٫۲% (پس از تورم جهانی تقریباً ۷%) رشد خواهد کرد.

نرخ رشد خالص ۲۰۲۱
رشد خالص کشورها 2021

سه منطقه جهان شاهد بازگشت گردش مالی به سطح قبل از همه گیری بوده اند: اتحادیه اروپا (EU)، بریتانیا و آمریکای شمالی. در اتحادیه اروپا، همه ۲۶ کشور (ما اطلاعات مربوط به کشور مالت را جمع‌آوری نمی‌کنیم) در سال ۲۰۲۱ از گردش مالی اعلام شده خود برای سال ۲۰۱۹ ، به جز فرانسه، فنلاند، مجارستان و کرواسی پیشی گرفتند. در آمریکای شمالی، هم ایالات متحده و هم کانادا گردش مالی بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ را گزارش کردند – با نرخ رشد بالای ۱۵ درصد در هر مورد. بریتانیا همچنین سطوح رشد عالی را اعلام کرد و سطح تولید خود را نزدیک به ۲ میلیارد دلار افزایش داد!

با این حال، نمی توان همان را برای آسیا اقیانوسیه گفت. از ۲۲ کشور، تنها ۸ کشور موفق به غلبه بر شوک تجربه شده در سال ۲۰۲۰ شدند: چین، هند، استرالیا (که برآوردهای جدیدی را پس از ارزیابی مجدد صنعت خود ارائه کردند)، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، اندونزی و مغولستان.

به طور مشابه، آمریکای لاتین همچنان پژواک همه‌گیری را احساس می‌کند و هیچ کشوری با گردش مالی بیش از ۱۰ میلیون دلار هنوز از سطح تولید سال ۲۰۱۹ فراتر نرفته است. فقط پاناما، گویان و به طور بالقوه جامائیکا (اگرچه هیچ اطلاعاتی در سال ۲۰۱۹ برای تأیید این موضوع وجود ندارد) به نظر می‌رسد که از دره خارج شده‌اند.

در نهایت، وضعیت در آفریقا و خاورمیانه مشابه است. در حالی که پوشش این مناطق طی سال‌ها بسیار دشوار بوده است، از کشورهایی که سطح گردش مالی خود را در سال ۲۰۲۱ اعلام کردند، هیچ کشوری با گردش مالی بیش از ۱۰ میلیون دلار نتوانست سطح تولید قبل از همه‌گیری را گزارش کند. تنها عراق، با ۵٫۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با ۴٫۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹، به نظر می رسد که از شوک طولانی مدت فرار کرده است.

بخش‌های جهانی تاسیس شده، فعال با فناوری و گزارش

بخش فناوری بازار جهانی، ESOMAR به پر کردن این شکاف در سطوح جهانی و منطقه‌ای از طریق مشارکت طولانی مدت با Outsell برای اندازه‌گیری مستقل صنعت بینش گسترده ادامه می‌دهد. گزارش پژوهش ۲۰۲۰ به جامعه بین‌المللی مفهوم‌سازی دو نوع روش‌شناسی متفاوت تاسیس‌شده و فعال‌شده با فناوری و به همراه جنبه گزارش‌دهی کسب‌وکار ارائه کرد که به لطف این تلاش، می‌تواند شامل تحقیقات ثانویه، مشاوره، شناسایی اندازه صنعت که مشاوره، گزارش، و غیره باشد.

اندازه گیری بهبود یافته به کاهش این شکاف کمک می کند. تخمین زده می شود که نسخه فعلی گزارش تحقیقات بازار جهانی در صفحات خود ویژگی های حداکثر ۸۳ درصد از صنعت جهانی را پوشش دهد.

تفاوت نسبت به سال گذشته، جایی که پوشش ESOMAR برای سال ۲۰۲۰، ۸۶ درصد برآورد شد، از دو منطقه ناشی می شود. از یک سو، بهبود در اندازه‌گیری بخش مبتنی بر فناوری توسط Outsell، نسبت گردش مالی اعلام‌نشده مرتبط با آن بخش را افزایش داده است. از سوی دیگر، ESOMAR در پرسشنامه جهانی خود سؤالی را برای سنجش تعداد کشورهایی که یکی از سه بخش اصلی را در برآوردهای خود گنجانده اند، نشان می‌دهد.

همه کشورها طبیعتاً صنعت ایجاد شده را در برآوردهای خود گنجانده اند. با این حال، کمتر از یک سوم شامل بخش فناوری فعال و تنها یک پنجم شامل بخش گزارش‌دهی می‌شود.

رشد در این صنعت عمدتاً توسط بخش مبتنی بر فناوری تقویت شد، جایی که هجوم سرمایه‌گذاری‌ها همراه با بازدهی امیدوارکننده به بازاری هنوز اشباع نشده اشاره دارد و رشد خالص سال به سال را در سطح جهانی به +۱۸٫۹ درصد می‌رساند. بخش‌های مستقر و گزارش‌دهنده، در حالی که با سرعت عالی در حدود ۵% رشد می‌کنند، تحت الشعاع بازوی فناوری قرار می‌گیرند که به قول outsell ارائه‌دهنده داده، “در حال چاپ پول است!”.

سطوح تخمینی فعالیت جهانی
سطوح تخمینی فعالیت جهانی

در تصویر بالا رنگ سرمه‌ای نمایش گزارش شده، رنگ آبی اعلام نشده و خط رشد خالص و مطلق را نشان می‌دهد. همچنین ستون‌های دوتایی به ترتیب از راست به چپ بخش گزارش دهی، مبتنی بر تکنولوژی و تاسیس شده را نشان می‌دهند.

انتظارات برای سال ۲۰۲۲

ESOMAR انتظار دارد که سال ۲۰۲۲ شاهد گسترش بیشتر صنعت با فراتر رفتن از ۱۳۰ میلیارد دلار باشد که به معنای رشد خالص جهانی +۵٫۲٪ است که عمدتاً توسط آسیا اقیانوسیه و اروپا تقویت می شود، به ترتیب با رشد خالص +۱۰٫۴٪ و +۷٫۲٪. ایالات متحده نه تنها نیروگاه صنعت، بلکه به‌طور دقیق‌تر، کل بخش مبتنی بر فناوری باقی خواهد ماند، اما سطوح بالای تورم مورد انتظار نرخ رشد آن‌ها را به ۳٫۰% خالص تعدیل خواهد کرد.

سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش تعداد کشورهایی خواهد بود که از «دره» تولیدی که در طول همه‌گیری ایجاد شده بود، فرار می‌کنند.

انتظارات ESOMAR در سال ۲۰۲۲
انتظارات ایزومار در سال 2022

در سال ۲۰۲۲ تعداد فزاینده‌ای از کشورها از «دره» تولیدی که در طول همه‌گیری ایجاد شده فرار می‌کنند. انتظار می رود همه کشورهای اتحادیه اروپا گردش مالی بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۹ اعلام کنند، در حالی که در بقیه منطقه، تنها گرجستان، ارمنستان و احتمالا اوکراین با سطوح پایین‌تر گردش مالی باقی خواهند ماند.

در آسیا اقیانوسیه، تحولات تایلند، هنگ کنگ و تایوان را از نزدیک دنبال خواهیم کرد، تنها بازارهایی با گردش مالی بیش از ۱۰ میلیون دلار که انتظار می‌رود گزارش دهندگان این کشور بیش از سال ۲۰۲۲ طول بکشند تا به تولیدات سال ۲۰۱۹ بازگردند. انتظار می‌رود کامبوج، میانمار، سریلانکا و لائوس نیز در اواخر سال ۲۰۲۲ به سطح تولید قبل از همه‌گیری بازگردند.

وضعیت در آمریکای لاتین به همان اندازه نامشخص خواهد ماند و برزیل، مکزیک، پرو یا اروگوئه انتظار بازگشت به سطح گردش مالی سال ۲۰۱۹ را ندارند. مورد مشابهی در گواتمالا، هندوراس و نیکاراگوئه وجود دارد.

در نهایت، در آفریقا و خاورمیانه، زمان نشان خواهد داد که آیا نیجریه، تونس، جمهوری دموکراتیک کنگو یا پاکستان سطح گردش مالی سال ۲۰۲۲ را بالاتر از سال ۲۰۱۹ اعلام کنند.

از آنجایی که پیامدهای اختلالات جدی اقتصاد کلان در دو سال گذشته همچنان در اقتصاد و جامعه جهانی بارز است، ESOMAR همچنان نبض صنعت و تحولات آن را حفظ خواهد کرد. و شاید در سال آینده، ما این لذت را داشته باشیم که از صنعتی با خروجی بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار استقبال کنیم!

روش‌شناسی

این مطالعه وضعیت جهانی صنعت را در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی اندازه‌گیری می‌کند و کارهای انجام شده توسط شرکت‌ها یا مؤسسات تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مشاوره را پوشش می‌دهد. برای جلوگیری از احتساب مضاعف گردش مالی تحقیقاتی بین‌المللی، کارهایی که با شرکت‌های تحقیقاتی خارج از کشور قرارداد می‌شوند، در تحلیل آماری گردش مالی پژوهشی داخلی لحاظ نمی‌شوند.

چگونه داده های گزارش تحقیقات بازار جهانی جمع آوری می شود؟

  1. ESOMAR یک پرسشنامه جهانی پیشنهادی را تولید و توزیع می کند که توسط یک هیئت بررسی شده است و انجمن های محلی، کارشناسان صنعت و یا نمایندگان ESOMAR می‌توانند از آن برای بررسی بازارهای خود استفاده کنند.
  2. کشورها با استفاده از سه رویکرد مختلف، برآوردهای انبوهی را برای بازار خود تولید می‌کنند:
  • نظرسنجی سراسری برای همه شرکت‌های حاضر در کشور ایجاد می‌کنند.
  • خدمات شرکت‌های مشاوره مستقل را منعقد می‌کنند.
  • یک کمیته منتخب را برای مطالعه و شناسایی اندازه و ویژگی‌های صنعت جمع‌آوری می‌کنند.
  1. ESOMAR تخمین‌هایی را برای تمام کشورهای جهان دریافت می‌کند که شامل آخرین گردش مالی، نرخ رشد، انواع روش‌های مورد استفاده، انواع پروژه‌های انجام‌شده، نحوه تشکیل طرح‌های مطالعاتی مختلف و نوع مشتریانی که این خدمات را ارائه می‌دهند و غیره است.
  2. همه برآوردها در ارقام جهانی و منطقه‌ای تجمیع می‌شوند، مقالات عمیق برای پوشش آخرین سؤالات و مسائل صنعت سفارش داده می شود و گزارش نهایی طراحی می‌شود.

داده‌ها

این داده ها توسط انجمن های ملی تحقیقات بازار، شرکت های پیشرو، تحلیلگران مستقل و نمایندگان ESOMAR از سراسر جهان ارائه شده است. برآوردها با بررسی متقابل بین منابع تأیید شده است. با این حال، به دلایل متعدد، یک کشور ممکن است همیشه نتواند برآوردهایی را در مورد صنعت خود به موقع ارائه دهد. در این موارد، برآوردهای حاصل از رشد تولید ناخالص داخلی برای حفظ ثبات داده‌ها و امکان مقایسه‌های منطقه‌ای مشابه در طول زمان استفاده شده است.

سایر جزئیات به شرح زیر است:

  • برآوردهای رشد شامل رشد خالص مورد انتظار برای سال جاری (پس از تورم و با فرض ثابت بودن نرخ ارز نسبت به سال جاری) بوده و گردش مالی مورد انتظار حاصله را برای کشور محاسبه می کند. با توجه به پیش‌بینی‌ها، این ارقام در نسخه بعدی گزارش با واقعی شدن داده‌ها تغییر خواهند کرد.
  • ظهور پلتفرم‌های تحقیقاتی سلف سرویس، به ویژه در طول همه‌گیری COVID-19، مستلزم گنجاندن این نوع ابزارها بر روی پروژه بود. از آنجایی که تعیین انواع طرح‌های تحقیقاتی با آن‌ها غیرممکن است، از آنجایی که این امر به صلاحدید کاربر نهایی باقی می‌ماند، دسته جدیدی به طرح‌های مطالعه اضافه شد.

  محاسبات و ارائه ارقام

تمامی روندها و تحولات این گزارش بر اساس گردش مالی به دلار آمریکا است. اکثر کشورها گردش مالی خود را به ارز محلی گزارش کردند، اگرچه برخی نیز به دلار آمریکا ارائه کردند. در این موارد، از کشورها پرسیده شد که آیا این واحد پولی بود که با آن تجارت می کردند، در این صورت گردش مالی به پول ملی تبدیل شود یا از آنها خواسته می‌شد قبل از تبدیل مجدد، نرخ ارزی را که برای تبدیل به نرخ محلی استفاده می کردند، به دلار آمریکا با استفاده از منابع رسمی ارائه دهند. متوسط نرخ ارز ارائه شده توسط صندوق بین المللی پول (IMF) برای تبدیل گردش مالی به دلار آمریکا و یورو برای همه بازارها استفاده شد. نرخ‌های رشد با استفاده از نرخ‌های رسمی صندوق بین‌المللی پول (یعنی میانگین تغییرات سالانه) برای تورم تنظیم می‌شوند. ما همچنین گردش مالی سال‌های گذشته را که داده‌های جدیدی برای بازارهای خاص در دسترس است، تنظیم کرده‌ایم.

برای از بین بردن اثر نوسانات نرخ ارز، نرخ رشد به صورت زیر محاسبه می شود:

  • نرخ رشد مطلق و خالص به ازای هر کشور بر اساس گردش مالی به ارزهای محلی (در صورت دستور) است که با استفاده از نرخ ارز رسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا تبدیل شده است. سپس نتیجه با گردش مالی سال ۲۰۱۹ به دلار آمریکا مقایسه می‌شود که با نرخ ارز ۲۰۲۰ نیز محاسبه می شود (برای حذف اثرات جداول تغییرات نرخ ارز). در حالی که برای نرخ‌های رشد خالص، گردش مالی با استفاده از نرخ‌های تورم محلی در سال ۲۰۱۹ تعدیل شده است.
  • برای نرخ‌های منطقه‌ای و جهانی، گردش مالی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از تجمیع گردش مالی هر یک از کشورهای تشکیل‌دهنده آن‌ها یا با نرخ ارز سال ۲۰۲۰ آن‌ها یا با فاکتورگیری در تورم، همانطور که در نکته قبل توضیح داده شد، به دست می‌آید.
  • برای گردش مالی مورد انتظار، از کشورها خواسته می شود تا نرخ رشد مورد انتظار خود را برای سال ۲۰۲۱ پس از فاکتورگیری تورم ارائه دهند. برای مقایسه با ارقام ۲۰۲۰، هیچ تغییری در نرخ ارز کشور در نظر گرفته نشده است. سپس از رقم رشد حاصل برای محاسبه گردش مالی مورد انتظار برای کشور در سال ۲۰۲۱ استفاده می‌شود.
خط زمانی گزارش‌های ESOMAR
خط زمانی گزارش‌های ایزومار
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com