• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

آشنایی با قیف بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

آشنایی با قیف بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

آشنایی با قیف بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

در انواع پلتفرم‌ها برای هدایت بازدیدکنندگان به مشتریان حامی برند باید از قیف بازاریابی استفاده نمود. شبکه‌های اجتماعی ابزارهای بسیار قدرتمندی جهت افزایش آگاهی و همچنین بالا بردن فروش محصولات هستند. به همین دلیل در این فضا باید با برنامه منظم و دقیق جلو رفت.

قیف بازاریابی چیست؟

یک قیف را تصور کنید. ابتدای دهانه آن بزرگ و هرآنچه به انتهای آن برویم، دهانه آن کوچک می‌شود. قیف بازاریابی نیز همانند یک قیف عمل می‌کند. یعنی مشتریان یا بازدیدکنندگان زیادی وارد قیف می‌شوند و بعد از طی کردن مسیری مشخص تبدیل به مشتری وفادار و حامی برند می‌گردند.

ابتدای مسیر خرید محصول یا دریافت خدمات، افراد زیادی وارد قیف شده و در انتهای قیف با ریزش افراد مواجه می‌شویم. این ریزش به دلیل آنست که بسیاری از افراد به دلایل مختلف از خرید خود منصرف می‌شوند و در انتهای خروجی قیف فقط تعداد کمی به مشتری تبدیل می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت هدف قیف بازاریابی تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل است. به این نکته نیز باید اشاره نمود که صرفا فروش محصول در انتهای قیف اتفاق نمی‌افتد و فرآیندهایی همچون ثبت‌نام یا پر کردن فرم‌های مشخص در انتهای قیف انجام می‌شوند.

قیف بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

همانطور که در بخش قبلی توضیح داده شد، رویکرد قیف بازاریابی تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالفعل است. حال فانل یا قیف بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی با ایجاد مسیری مشخص، روند شکل‌گیری مشتریان حامی از برند را روشن می‌نماید.

قیف بازاریابی مسیری است که مشتریان شما از آن عبور می‌کنند. با تجزیه و تحلیل دقیق یک قیف بازاریابی، می‌توان فهمید در کدام یک از مراحل مصرف‌کنندگان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. صنایع مختلف و کارشناسان ممکن است نظرات متفاوتی در مورد مراحل قیف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی داشته باشند. علیرغم آنچه شما اسمی را برای مراحل انتخاب می‌کنید، یک چارچوب اساسی برای سفر مشتری وجود دارد که در نهایت منجر به فروش و حمایت بلند‌مدت از نام تجاری می‌شود.

متداول‌ترین ساختار قیف فروش رسانه‌های اجتماعی که در اکثر مشاغل کاربرد دارد، شامل پنج مرحله است:

آگاهی: جذب افراد جدید که هیچ اطلاعی از برند شما ندارند.

بررسی: داشتن وجه تمایز نسبت به رقبا به طوریکه بازدیدکنندگان شما را در ذهن خود ثبت نمایند.

اقدام: مخاطبان سایت خود را مجبور به اقدام و خرید محصول کنید.

دلبستگی: ماندگاری در ذهن مشتری، به طوریکه مشتری بعد از خرید خود همچنان درگیری ذهنی داشته باشد

حمایت: ایجاد حس اطمینان و اعتماد در مخاطبان به طوریکه برند شما را به دیگران معرفی نمایند.

پیاده‌سازی هرکدام از مراحل در رسانه‌های اجتماعی

اگر رسانه اجتماعی بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شما باشد، قادر خواهید بود که پست‌های اجتماعی را در هر مرحله از قیف وارد کنید. بسته به پلتفرم‌های مورد استفاده، شما می‌توانید مخاطبین خود را به طور ارگانیک از طریق سفر مشتری راهنمایی کنید.

قیف بازاریابی به صورت یکپارچه عمل می‌کند. زمانی که هر بخش به سمت اهداف خاص کار کند، اصطکاک در سفر کاهش می‌یابد و یک مسیر مطمئن برای مشتری ایجاد و آگاهی از برند شما را افزایش می‌دهد.

مراحل قیف فروش در رسانه‌های اجتماعی

1- آگاهی (Awareness)

فرآیند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با مشتریان بالقوه شروع می‌شود که برند شما را پیدا کرده و آگاه می‌شوند که شما وجود دارید.

به عنوان یک کسب‌وکار، شما باید بتوانید مشکلی را شناسایی کنید، که مخاطب شما به حل آن نیاز دارد. حتی اگر مخاطبین شما از برند شما آگاه نباشند، می‌توانید با ارائه راه‌حلی برای یک مشکل با آنها ارتباط برقرار کنید.

هدف ارائه ارزش و پشتیبانی است. این اطلاعات باید به اندازه کافی ارزشمند باشند که مشتریان بالقوه، برند شما را به خاطر داشته باشند.

2- تحقیق و بررسی (Consideration)

زمانی که مشتریان بالقوه از طریق قیف بازاریابی به مسیر خود ادامه می‌دهند، در هنگام بررسی ارزشمند بودن سرویس یا محصول شما، به دنبال اطلاعات یا ارزش ویژه هستند. این شامل تحقیق در مورد این است که چرا شما بهتر از رقبای خود هستید؟

در طول فاز بررسی باید اطلاعات با جزئیات بیشتری را در اختیار مشتریان جهت هدایت به مرحله اقدام ارائه دهید. ارائه اطلاعات مناسب و دقیق به مشتریان بالقوه با برگزاری وبینارها و مطالعات موردی سبب حس اعتماد بیشتر به برند می‌شود.

3- اقدام (Action)

اگر تا این مرحله رابطه با مشتری را تقویت کرده باشید، مشتری با اطمینان خاطر به خرید محصول می‌پردازد. همچنین فراموش نکنید که در این مرحله مشتریان خود را تجزیه‌ و تحلیل کنید تا ببینید که مشتریان چگونه با مراحل پیشین درگیر می‌شوند.

همچنین می‌توانید از یک پلتفرم مدیریت شبکه اجتماعی جهت تجزیه‌و‌تحلیل مراحل اولیه استفاده کنید. بدست آوردن داده‌های ارزشمند و سنجش موثر بودن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در این مرحله اتفاق بیافتد.

4- دلبستگی (Engagement)

مهم این است که بعد از خرید کردن مشتریان آنها را فراموش نکنید. برای بسیاری از برندهای تجاری این اتفاق معمول است که بر روی این بخش از قیف تمرکز نداشته باشند. شما باید همواره ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید.

باید این حس را به مشتریان خود بدهید که آنها بخشی از برند شما هستند. این تعامل باید برای پرورش دائمی مشتریان حفظ شود.

5-  حمایت (Advocacy)

بعد از گذراندن تمامی مراحل بالا شما به هدف خود رسیده‌اید. حال توسعه دادن روند بازاریابی است. این بخش با هدف تبدیل نمودن مشتریان به طرفداران برند اجرا می‌گردد.

از مشتریان خود قدردانی کنید و به آنها برای تبلیغ در مورد نام تجاری خود پاداش دهید. توصیفات و نظرات مشتریان را جمع‌آوری کنید یا مشوق‌‎هایی ارائه دهید که مشتریان را تشویق کند تا سفر خود را با دوستان و اطرافیان به اشتراک بگذارند.

نتیجه‌گیری

قیف‌های فروش سنتی زمان و مکان خود را دارند. اما قیف‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌توانند مخاطبان شما را درگیر کنند، اعتماد ایجاد کنند و یک پایگاه معتبر از طرفداران برای نام تجاری شما باشند. اشتباه رایج بازاریابان این است که تنها در چند مرحله از این مراحل سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر نگران محدود بودن منابع برای ساخت قیف هستید، یک یا دو تاکتیک را انتخاب کنید تا برای هر مرحله روی آن تمرکز کنید.

شرکت بهینه کاوان کیفیت با بیش از 10 سال سابقه در ارائه خدمات تحقیقات بازاریابی، می‌تواند در زمینه طراحی قیف بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک کند.  جهت ارتباط با شرکت به این لینک مراجعه کنید یا به ایمیل info@behinekavan.com پیام دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com