• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

آشنایی با منحنی سازگاری محصول (Product Adoption Curve)

آشنایی با منحنی سازگاری محصول (Product Adoption Curve)

آشنایی با منحنی سازگاری محصول (Product Adoption Curve)

 

این منحنی نمایش بصری از گرایش گروه‌های مختلف مردم در مواجه با آزمایش ارائه محصول به بازار است. این منحنی و مراحل مربوط به آن نشان نمی‌دهد که محصول خود را به چه کسانی بفروشید، بلکه در مورد چگونگی و زمان هدف قرار دادن بخش‌های مختلف از مشتریان ایده‌آل شرکت را نشان می‌دهد. خریداران در سراسر پایگاه مشتریان  هم در ابتدا و هم در انتهای منحنی حضور دارند.

منحنی سازگاری محصول به پنج بخش تقسیم می‌شود: مبتکران (Innovators)، پذیرندگان اولیه (Early Adopters)، اکثریت اولیه (Late Majority)، اکثریت دیرهنگام (Late Majority) و دیرپذیران (Laggards). هریک از این فازها دارای مزایا و چالش‌های خاص خود هستند، که برای اطمینان از اشباع بازار باید به آنها توجه کنید.

قرار دادن تاکتیک‌های پیام‌رسانی و بازاریابی برای هریک از این مراحل، جنبه مهمی از تدوین استراتژی شرکت‌ها برای حضور در بازار است.

مراحل منحنی Product Adoption Curve

  • مبتکران (Innovators)

این گروه افرادی هستند که محصول شما را خرید می‌کنند. به طور کلی به علاقه‌مندان فناوری تعریف می‌شوند، مشتریان در این مرحله خطر خرید محصول را می‌پذیرند و مشتاق آزمایش چیزهای جدید هستند.

یکی از بزرگترین مزیت‌های مبتکران این است که آنها منبع عالی بازخورد و مشاوره در مورد توسعه محصول شما هستند. آنها نگران استفاده عمومی از محصول شما نیستند، زیرا آنها بیشتر به آزمایش جدیدترین فناوری علاقه دارند.

باید به یاد داشته باشید که حتما نیازی نیست که محصول شما شاهکار باشد. به راحتی می‌توانید از بازخورد و مشاوره این گروه از افراد استفاده کنید. از این بازخوردها می‌توانید برای نفوذ بیشتر در بازار و همچنین اصلاحات و تغییرات محصولات استفاده کنید.

این دسته از افراد تمایل به هزینه کردن زیاد جهت خریداری محصول شما را ندارند. در این مرحله برای جلب توجه مخاطبان و همچنین دریافت بازخوردهای مختلف بهتر است از تخفیف‌های زیاد و همچنین مدل‌های فریمیوم استفاده کنید.

  • پذیرندگان اولیه (Early Adopters)

دسته بعدی و بزرگتر از مشتریان، پذیرندگان اولیه هستند. برخلاف مبتکران، پذیرندگان اولیه را می‌توان به کاربران روزانه و حتی بلندمدت شرکت خود بشناسید. آنها چشم‌اندازهایی هستند که ما می‌توانیم به عنوان بازخورد چالش‌های روزانه خود استفاده کنیم.

به عنوان کاربر نهایی استاندارد، این گروه بینش فوق‌العاده‌ای در مورد نحوه قرار دادن محصول در پروسه بازاریابی و فروش براساس نحوه حل نیازهای مشتریان ارائه می‌دهند.

پذیرندگان اولیه عموماً زمان بیشتری برای ارزش‌گذاری و رویکرد سفارشی‌سازی محصولات شما می‌خواهند. پرداختن به مسائل بزرگ مطرح شده در مرحله مبتکران برای برآوردن نیازهای پذیرندگان اولیه شما مهم هستند.

در این مرحله می‌توانید با انجام مطالعات موردی نسبت به توسعه محصولات استفاده نمایید. در هنگام برنامه‌ریزی استراتژی خود برای حضور در بازار، محصول شما باید بیشترین نیاز و مشکل این گروه از افراد را برطرف سازد.

پس تا اینجای کار، مبتکران و پذیرندگان اولیه شما می‌‎توانند برای موفقیت محصول شما، مطالعات موردی را ارائه دهند تا در مراحل بعدی بتوانید خریداران را تحت تأثیر قرار دهید.

یکی از خدمات شرکت بهینه کاوان کیفیت مطالعه رفتار مشتریان است. شرکت‌ها نیازمند درک رفتار مشتریان هستند تا واکنش آنها را نسبت به محصول یا خدمت شرکت بدانند. جمع‌آوری داده درباره رفتار مشتری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تلاش خودشان را در راستای هدف‌گذرای بهتر اصلاح نمایند.

  • اکثریت اولیه (Early Majority)

رسیدن به این مرحله نشان از این است که شما در بازار محصول قرار گرفته‌اید. در حالی که به احتمال زیاد تغییرات و تکرارهای سریع زیادی را پشت سر گذاشته‌اید تا به این نقطه برسید، اکثریت اولیه بزرگترین اندازه بازار و پتانسیل رشد را ارائه می‌‎دهد.

با این وجود بین پذیرندگان اولیه و اکثریت اولیه شکاف وجود دارد. مشتریان اولیه عملگرا هستند که می‌خواهند محصولی نهایی شود تا نیاز آنها برطرف گردد.

مطالعات موردی و توصیفی صادقانه بر روی دو فاز پیشین سبب ورود موفقیت‌آمیز به مراحل جلوتر هستند. عدم تاثیرگذاری بر مبتکران و پذیرندگان اولیه می‌تواند پیشرفت محصول شما را متوقف نماید.

  • اکثریت دیرهنگام (Late Majority)

در این مرحله اعتماد به نفس خاصی را بدست می‌آورید. اکثریت دیرهنگام درصد کمتری از مشتریان را تشکیل می‌دهند و عموما از افراد محافظه‌کار تشکیل می‌شوند، که از تغییر کردن هراس دارند یا آگاهی از تغییر ندارند.

مزیتی که شما با این گروه دارید، فرصت برای فروش بیشتر و کاهش انتظارات است. پیام شما نیازی به متقاعد کردن یا آموزش اکثریت دیرهنگام ندارد همانطور که ممکن است مشتریان گروه قبلی را متقاعد کند. در این مرحله پیام شما اطلاعات جدیدی را فاش نمی‌کند.

  • دیرپذیران (Laggards)

درصد بسیار کمی از مشتریان شما در این بخش حضور دارند. خریداران در این مرحله به محصول شما و اینکه آیا واقعا می‌تواند نیازهای آنها را برطرف کند، شک دارند.

با اینکه شما همواره در حال توسعه و اطلاع‌رسانی‌های زیاد هستید، ممکن است این گروه خرید انجام ندهند. اگر به این نقطه رسیده‌اید، ممکن است بازار را اشباع کرده یا سهم خود را از محصولات رقیب از دست بدهید.

با رسیدن به این مرحله باید در نظر بگیرید که زمان ارزیابی مجدد محصول در مواجه با نوآوری‌های جدید یا ارائه محصول جدید برای اثربخشی و پایداری کسب‌و‌کار شما فرا رسیده است.

کلام آخر

منحنی سازگاری محصول یکی از المان‌های کلیدی برای استراتژی ورود به بازار است. این منحنی تصویری از اولین خریداران شما ارائه می‌دهد و اطمینان می‌دهد که به محض عرضه محصول، بزرگترین نیازها و چالش‌های آنها را برطرف می‌کنید.

علاوه بر این، به شما کمک می‌کند تا پیام‌های خود را بهتر با بخش‌های مختلف مشتریان خود هماهنگ کرده و محصول خود را به طور موثر بسته به جایی که در منحنی هستید، قرار دهید.

شرکت بهینه کاوان کیفیت با انجام انواع خدمات تحقیقات بازار، تحقیقات بازاریابی Face to Face، مصاحبه تلفنی CATI، تحقیقات آنلاین Online Survey و تحقیقات بازاریابی کیفی به دنبال موفقیت و سود شما است. جهت ارتباط با شرکت به این لینک مراجعه کنید یا به ایمیل info@behinekavan.com پیام دهید.

1 نظر

  • سلام ممنون از مطلب خوبتون. ولی فکر کنم سازگاری ترجمه‌ی درستی برای adoption نیست. احتمالا با adaption‌اشتباه شده. فکر کنم «منحنی
    تقبل محصول» یا پذیرش محصول ترجمه‌ی درست‌ةری باشه
    با احترام

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com