• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

طراحی پرسونای مشتری | نمونه پرسونا و مراحل ساخت آن

طراحی پرسونای مشتری | نمونه پرسونا و مراحل ساخت آن

طراحی پرسونای مشتری | نمونه پرسونا و مراحل ساخت آن

در حال حاضر پرسونا مشتری جزء جدایی‌ناپذیر تجربه کاربری محسوب می‌شود. هرکسی که در هر مرحله از فرآیند توسعه شرکت قرار دارد، از سهام‌داران گرفته تا طراحان و دولوپرها باید در پرسوناها مشخص گردد. به نوعی می‌توان که هرکس که به عنوان کاربر نهایی شناخته می‌شود.

در پرسونا مشتری تمام ویژگی‌ها و پارامترهای یک مشتری فرضی سازمان مستند می‌گردد. پرسونا مشتری باید تمامی جوانب مخاطب یعنی علاقه‌مندی‌ها، الگوهای رفتاری و شخصیتی و … را پوشش دهد.

چرا طراحی پرسونای مشتری اهمیت دارد؟

در هر کسب‌و‌کاری با توجه به محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهد باید از تمامی الگوها و عناصر مشتری آشنا بود. زیرا شناخت مشتریان سبب آگاهی از المان‌ها و عناصر طراحی بهینه آن خدمت و محصول می‌گردد. این پرسونا است که مخاطب هدف و ایده‌آل ما را تعیین می‌کند.

یک الگوی پرسونا مشتری خوب به شما کمک می‌کند تا ایده کاملی در مورد بازار هدف خود داشته باشید و اینکه چگونه طراحی، محصول یا خدمات شما می‌تواند به آنها کمک کند.

باید به این نکته اشاره نمود که پرسونا یک فضای کاری ثابت نیست و چیزی است که در هر مرحله طراحی و  فرآیند توسعه استفاده می‌شود.

بهترین طراحی پرسونا مشتری

طراحی پرسونا مشتری باید به‌گونه‌ای باشد که بیشترین اطلاعات مرتبط را در عین ماندگاری و ساده بودن حفظ نماید. و باید گفت که هیچ قانون یا طرح مشخصی برای پرسونا مشتری نیست. بهترین نوع طراحی آن است که تیپ شخصیتی پرسونا در راستای اهداف شرکت و همچنین تمامی فرآیندها باشد.

پرسونا مشتری نمایشی از کاربر نهایی (مشتری ایده‌‍آل) مدنظر شماست. طراحان از پروفایل پرسونا مشتری جهت کسب اطلاعات مشتریان از جمله: اهداف، بک گراند مشتری، سن، جنسیت، رفتارها، ویژگی‌های اخلاقی، نقاط درد و نیازها استفاده می‌کنند.

مراحل ساخت پرسونا

۱- آنالیز و تحقیق

اولین قدم در روند ساخت پرسونا تحقیق است. برای شروع تا جایی که می‌توانید باید از عادت‌ها و ویژگی مشتریان اطلاعات کسب کنید. متداول‌ترین روش رصد و مصاحبه با مشتریان برای بدست آوردن نیازهای آنهاست. شما می‌توانید با ده دقیقه تماس تلفنی، چت آنلاین یا ایمیل در خصوص مشتریان خود اطلاعات کسب کنید. اشتراکات و خصوصیات مشترک مشتریان را یادداشت برداری کنید.

چندین ابزار تحقیقی برای فهمیدن مشتریان ایده‌آل عبارتند از:

تجزیه و تحلیل: وب‌سایت‌ها یا اپ‌های مختلف جهت ارائه اطلاعات و تجزیه و تحلیل به صورت رایگان وجود دارند.

شبکه‌های اجتماعی: بدست آوردن اطلاعات در مورد افرادی که در شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال می‌کنند.

نظرسنجی یا گروه هدف: برگزاری جلسات با گروه‌های هدف در راستای تعامل مستقیم با مشتریان و ایجاد نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل برای درک بهتر مشتریان بالقوه و داده‌های مختلف

هنگامی که تحقیقات به طور کامل انجام گردید حال نوبت تجزیه و تحلیل اطلاعات است. یافتن الگوها و علاقه‌مندی‌ها در این مرحله اهمیت دارد.

۲- تشریح پرسونا

برای هر پرسونا یک یا دو صفحه توضیح دهید. این پرسوناها از جرئیاتی چون تحصیلات کاربران، سبک زندگی، علاقه‌مندی‌ها، ارزش‌ها، اهداف، نیازها و رفتارها شکل می‌گیرند. برای هریک از پرسوناها یک نام تعیین کنید و سعی کنید تماما واقع‌بینانه و نمایش‌دهنده انواع مشتری‌ها باشند.

۳- تحلیل مساله

مرحله بعدی در فرآیند تفکر طراحی، تحلیل مساله است. در طول این مرحله پرسوناهای مختلف را آزمایش کنید تا از اعتبارشان در راستای نام برندتان مطلع شوید.

۴- همکاری و تکرار

در طول این فرآیند، همکاری با یک تیم خلاق بسیار مهم است. طراحی پرسونا ممکن است مدتی طول بکشد تا درست ایجاد گردد. پس بدون نگرانی این پروسه را تکرار کنید. هر چند یک‌بار که نیاز دارید اصلاح کنید تا به نتیجه نهایی دست یابید. شما همچنین می‌توانید الگوی پرسونا خود را ایجاد کنید که برای سازمان شما کار کند و از آن تکرار کنید.

طراحی پرسونا مشتری

چه فقط درگیر فرآیند طراحی UX مناسب باشید یا فقط به دنبال شناسایی مشتریان یا کاربرانتان باشید، طراحی پرسونا بسیار اهمیت دارد. همچنین می‌توانید پرسوناهای مختلف را باهم ادغام نمایید.

با استفاده از این چهار مرحله شما می‌توانید پرسونا‌های مفید و کاملی را برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر و توسعه محصولات یا خدمات در راستای اهداف شرکت طراحی نمایید.

نمونه پرسونا

برای آنکه با پرسونای مشتری بیشتر آشنا شوید چندین نمونه از پرسونا را در جدول قرار داده‌ایم.

رضا متولد ۱۳۷۰، علاقه‌مند به کامپیوتر و فضای مجازی است. رضا دانشجوی رشته کامپیوتر نرم‌افزار است. رضا بعد از زمان کلاس‌ها به صورت آنلاین کلاس‌های اینترنتی را مشاهده می‌کند. او همچنین روزانه یک ساعت را در اینستاگرام می‌گذراند. رضا همواره امیدوار است بعد از اتمام دانشگاه در شغلی مناسب با رشته‌اش کار پیدا کند.

قالب پرسونا

انواع قالب پرسونا (Persona Template) در اینترنت موجود است. در این رابطه چند نمونه از این قالب‌ها در اینجا قرار داده شده است. برای آشنایی بیشتر با قالب‌های پرسونا به این لینک مراجعه کنید.

سوالات مهم در راستای تدوین پرسونا

  • فاکتورهای مهم یا دموگرافیک (جنسیت مخاطب، بازه سنی، میزان درآمد، سطح تحصیلات و محل زندگی)
  • اطلاعات شغلی (شاغل بودن، نوع شغل، میزان سابقه کاری و …)
  • اهداف و آرزوها (چه آرزوهایی دارد؟ چه اهدافی را در زندگی دنبال می‌کند؟)
  • مشکلات و نیازها (چه نیازهایی در زندگی دارد؟ چه مشکل یا سوالی در زندگی دارد؟ )
  • سبک زندگی (چه لایف استایلی دارد؟ سرگرمی‌ها و تفریحاتش چیست؟)
  • میزان استفاده از منابع
  • حضور در اینترنت (به چه میزان به اینترنت دسترسی دارد؟ چند ساعت؟ چه سیستم‌هایی؟)

کلام آخر

همانطور که گفتیم برای طراحی پرسونا مشتریان باید از تمامی منابع از جمله: تجربیات متخصصین حوزه، نظرسنجی، مصاحبه، پرسشنامه، آمار فروش و CRM، داده‌های وب‌سایت، داده‌های شبکه‌های اجتماعی و … استفاده نمود.

پرسونای مشتری جهت درک عمیق نیاز مشتریان، راه حل مناسب برای رفع مشکلات، انسجام و هماهنگی سازمانی، اولویت‌بندی پروژه‌ها و کمپین‌ها و … اهمیت دارد.

شرکت تحقیقات بازار بهینه کاوان علاوه بر تحقیقات بازاریابی، تحقیقات کمی و کیفی، مشاوره تحقیقات بازار، استراتژی فروش و بازاریابی و … به کسب‌و‌کار شما در راستای درک و شناخت بهتر پرسونای مشتریان کمک می‌کند. جهت ارتباط با شرکت به این لینک مراجعه یا به ایمیل info@behinekavan.com پیام دهید.

منابع:

https://www.invisionapp.com/inside-design/user-persona-template/

https://www.justinmind.com/blog/user-persona-templates/

https://www.innovationtraining.org/create-personas-design-thinking/

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com