• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

کشش قیمتی تقاضا (Price Elasticity of Demand) چیست؟

کشش قیمتی تقاضا (Price Elasticity of Demand) چیست؟

فهرست عناوین:

 

کشش قیمتی تقاضا (Price Elasticity of Demand) به معنای اندازه‌گیری تغییر در مصرف یک محصول در رابطه با تغییر در قیمت آن است. به صورت درصد تغییر در مقدار تقاضا تقسیم بر درصد تغییر قیمت محاسبه می‌شود.

اقتصاددانان از کشش قیمت برای درک چگونگی تغییر عرضه و تقاضا برای یک محصول در زمان تغییر قیمت آن استفاده می‌کنند. عرضه نیز مانند تقاضا دارای کشش است که به عنوان کشش قیمتی عرضه شناخته می‌شود. همانطور که مشخص است کشش قیمتی عرضه به رابطه بین تغییر عرضه و تغییر قیمت اشاره دارد.

هر دو این کشش‌ها برای تغییر قیمت لحاظ می‌شوند. این دو کشش با هم ترکیب می‌شوند تا مشخص کنند چه کالاهایی با چه قیمتی تولید می‌شوند.

  • کشش قیمتی تقاضا اندازه‌گیری تغییر مصرف یک محصول در رابطه با تغییر در قیمت آن است.
  • اگر کشش قیمت بی نهایت باشد، کالا کاملا کشسان است. ( اگر تقاضا حتی با حداقل تغییر قیمت به طور قابل توجهی تغییر کند.)
  • اگر عدد بالاتر از یک باشد، کالا کشش دارد. اگر کمتر از یک باشد، کالا کشش ندارد.
  • اگر کشش قیمت یک کالا صفر باشد (هیچ مقدار تغییر قیمت باعث تغییر در تقاضا نمی‌شود)؛ کاملا غیر کشسانی است.
  • اگر کشش قیمت دقیقا یک باشد (تغییر قیمت منجر به تغییر به همان میزان درصد در تقاضا می‌شود.) به عنوان کشش واحد شناخته می‌شود.
  • در دسترس بودن یک جایگزین برای یک محصول بر خاصیت ارتجاعی آن تاثیر می‌گذارد. اگر جایگزین مناسبی نباشد و محصول ضروری باشد. تقاضا با افزایش قیمت تغییر نخواهد کرد و باعث عدم کشش آن می‌شود.

اقتصاددانان دریافته‌اند که قیمت برخی از کالاها بسیار بی‌کشش است. یعنی کاهش قیمت باعث افزایش تقاضا نمی‌شود و افزایش قیمت به تقاضا لطمه‌ای وارد نمی‌کند. به عنوان مثال بنزین کشش قیمتی کمی دارد. رانندگان همانظور در خطوط هوایی یا صنعت حمل و نقل؛ هر خریدار دیگری به خرید خود ادامه خواهند داد.

سایر کالاها کشش بسیار بیشتری دارند، بنابراین تغییرات قیمت برای این کالاها باعث تغییرات اساسی در تقاضا یا عرضه آنها می‌شود.

 جای تعجب نیست این مفهوم مورد توجه متخصصان بازاریابی است. حتی می‌توان گفت هدف آنها ایجاد تقاضای بی کشش برای محصولاتی است که به بازار عرضه می‌کنند. آنها با شناسایی تفاوت معنادار در محصولات خود با سایر محصولات موجود به آن دست می‌یابند.

اگر مقدار تقاضا از یک محصول در واکنش به تغییرات قیمت آن بسیار تغییر کند، دارای کشش است. یعنی نقطه تقاضا برای محصول از نقطه قبلی خود فاصله زیادی دارد. اگر مقدار خریداری شده پس از تغییر در قیمت، تغییر جزئی نشان دهد، کشش ندارد. مقدار از نقطه قبلی خود فاصله زیادی نداشت.

عواملی که بر کشش قیمتی تقاضا تاثیر می‌گذارد.

۱- در دسترس بودن جایگزین ها

هرچه یک خریدار راحت‌تر بتواند یک محصول را جایگزین کالای دیگر کند، قیمت آن بیشتر کاهش می‌یابد. به عنوان مثال در دنیایی که مردم قهوه و چای را به یک اندازه دوست دارند، اگر قیمت قهوه بالا برود، مردم برای روی آوردن به چای مشکلی نخواهند داشت و تقاضا برای قهوه کاهش می‌یابد. به این دلیل است که قهوه و چای جایگزین‌های خوبی برای یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند.

۲- ضرورت

هرچه در خرید یک محصول اختیار بیشتری باشد، در پاسخ به افزایش قیمت، مقدار تقاضای آن کاهش می‌یابد.

یعنی تقاضای محصول کشش بیشتری دارد.

فرض کنید که قصد خرید یک ماشین لباسشویی جدید را دارید، اما ماشین لباسشویی فعلی هنوز کار می‌کند. فقط قدیمی و از رده خارج شده است. اگر قیمت یک ماشین لباسشویی جدید بالا برود، احتمالا به فوری از خرید چشم‌پوشی کرده و منتظر بمانید تا قیمت‌ها کاهش یابد یا ماشین فعلی خراب شود.

هرچه صلاحیت یک محصول کمتر باشد، مقدار تقاضای آن کمتر خواهد شد. نمونه‌های کشسان شامل اقلام لوکسی است که مردم برای نام تجاری خود می‌خرند. محصولات اعتیاد آور مانند کارتریج‌های چاپگر جوهر افشان کاملا غیرکشسان هستند.

یک ویژگی مشترک همه این محصولات این است که آنها فاقد جایگزین‌های خوب هستند. اگر واقعا آی پد اپل می‌خواهید، Kindle Fire این کار را نمی‌کند. معتادان به کالای مصرفی از قیمت‌های بالاتر منصرف نمی‌شوند و فقط جوهر HP در چاپگرهای HP کار می‌کند.

۳- بازه زمانی تغییر قیمت

مدت زمانی که تغییر قیمت طول می‌کشد نیز مهم است. پاسخ تقاضا به نوسانات قیمت برای فروش یک روزه متفاوت از تغییر قیمت برای بازه یک فصل یا یک سال است.

شفاف سازی حساسیت  زمانی برای درک کشش قیمتی تقاضا و مقایسه آن با محصولات مختلف حیاتی است. مصرف کنندگان ممکن است به جای تغییر عادات خود، نوسانات فصلی قیمت را بپذیرند.

انواع کشش قیمتی تقاضا

کشش قیمتی تقاضا را می‌توان براساس عدد محاسبه شده با تقسیم درصد تغییر در مقدار تقاضا بر درصد تغییر قیمت طبقه‌بندی کرد. این طبقه‌بندی شامل:

اگر درصد تغییر در مقدار تقاضا تقسیم بر درصد تغییر قیمت برابر باشد:  معروف است به:  توضیحات:
بی‌نهایت کاملا کشسانی تغییرات قیمت منجر به کاهش تقاضا به صفر می‌شود.
بزرگتر از یک کشسانی تغییرات قیمت باعث تغییر قابل توجهی در تقاضا می‌شود.
یک واحد تغییرات در بازدهی قیمت معادل (درصد) تغییرات در تقاضا
کمتر از یک غیرکشسانی تغییرات قیمت باعث تغییر ناچیز در تقاضا می‌شود.
صفر کاملا غیرکشسانی تغییر در قیمت باعث تغییر در تقاضا نمی‌شود.

بررسی مثال از کشش قیمتی تقاضا

به عنوان یک قاعده کلی اگر مقدار یک محصول درخواست شده یا خریداری شده بیش از تغییر قیمت تغییر کند، آنگاه محصول کشسان در نظر گرفته می‌شود (مثلا قیمت ۵ درصد افزایش می‌یابد اما تقاضا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.)

اگر تغییر در مقدار خریداری شده با تغییر قیمت یکسان باشد (مثلا ۱۰% تقسیم بر ۱۰%) آنگاه گفته می‌شود که محصول دارای کشش قیمت واحد است.

در نهایت اگر مقدار خریداری شده کمتر از قیمت تغییر کند (مثلا ۵- % تقاضا برای تغییر ۱۰% در قیمت) آنگاه محصول غیرکشسانی تلقی می‌شود.

برای محاسبه کشش تقاضا به این مثال توجه کنید؛ فرض کنید قیمت سیب از ۱٫۹۹ دلار به ۱٫۸۷ دلار یعنی ۶ درصد کاهش یابد. در پاسخ خریداران مواد غذایی خرید سیب خود را ۲۰ درصد افزایش دهند. کشش تقاضا سیب ( ۲۰% تقسیم بر ۶% برابر با ۳٫۳۳) می‌گردد که کاملا کشسان است.

نتیجه‌گیری

کشش قیمتی تقاضا چیست؟

کشش قیمتی تقاضا عبارت است از نسبت درصد تغییر در مقدار تقاضای یک محصول به درصد تغییر قیمت. اقتصاددانان از آن برای درک چگونگی تغییر عرضه و تقاضا هنگام تغییر قیمت محصول استفاده می‌کنند.

اهمیت کشش قیمتی تقاضا چیست؟

آگاهی از کشش قیمتی تقاضا برای یک کالا به کسی که آن کالا را می‌فروشد این امکان را می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد استراتژی‌های قیمت‌گذاری بگیرد. این معیار اطلاعاتی در مورد حساسیت قیمت‌گذاری مصرف‌کننده در اختیار فروشندگان قرار می‌دهد. همچنین در تعیین برنامه‌های تولیدی برای سازندگان کالا و همچنین ارزیابی نحوه وضع مالیات بر کالا برای دولت‌ها بسیار مهم است.

شرکت تحقیقات بازار  سازمانی است که به بررسی و تحلیل بازار، رقبا، مشتریان، و اطلاعات بازاریابی مختلف می‌پردازد. این شرکت‌ها از انواع مختلف تحقیقات مانند مصاحبه رو در رو، تحقیقات تلفنی، تحلیل داده ها، و تحقیقات نظریه ای برای ارائه گزارشات و پیشنهادات به شرکت‌ها برای بهبود استراتژی‌های بازاریابی و فروش استفاده می‌کنند.

برای آشنایی با خدمات تحقیقات بازار شرکت بهینه کاوان کیفیت به این لینک مراجعه کنید؛ جهت ارتباط با ما از طریق info@behinekavan.com ایمیل کنید و یا شماره  ۰۲۱۴۳۹۰۴۳۳۲ تماس حاصل نمایید. شرکت تحقیقات بازار بهینه کاوان کیفیت به کسب و کارها کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق و قابل اعتماد درباره بازار، رقبا و مشتریان را دریافت نماید و بر اساس آن‌ها تصمیمات بازاریابی و راهبردی مناسب را اتخاذ کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com