• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

هفت روش جمع‌ آوری داده برای تجزیه و تحلیل کسب‌وکار

هفت روش جمع‌ آوری داده برای تجزیه و تحلیل کسب‌وکار

فهرست عناوین:

 

داده‌ها به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش هستند. این فراوانی داده‌ها در ابتدا ممکن است شما را دچار مشکل کند.

حال سؤالی که پیش می‌آید چگونه اطمینان می‌دهید که داده‌های مورد استفاده مرتبط با مشکلات تجاری است که می‌خواهید حل نمایید؟ تصمیمات مبتنی بر داده تنها به میزان داده‌هایی است که در دست دارید.

در این مقاله در خصوص انواع داده‌ها، اهمیت داده‌ها، آنچه که باید قبل از جمع‌آوری داده‌ها باید بدانید و هفت روش جمع‌آوری داده به تفکیک شرح داده شده است.

جمع‌آوری داده‌ها چیست؟

فرآیند جمع‌آوری اطلاعات در مورد یک موضوع خاص است. اطمینان از کامل بودن اطلاعات و اینکه از نظر قانونی و اخلاقی جمع‌آوری‌شده‌اند، بسیار مهم هستند. اگر این‌چنین نیست تحلیل شما دقیق نیست، عواقب بسیار گسترده‌ای دارد.

به‌طور کلی سه نوع داده مصرف‌کننده وجود دارد:

داده‌های شخص اول: مستقیماً توسط سازمان شما از کاربران جمع‌اوری می‌شود.

داده‌های شخص ثانویه: داده‌هایی است که توسط سازمان دیگری در مورد مشتریان خود (داده‌های شخص اول) به اشتراک گذاشته شده است.

داده‌‌های شخص ثالث: داده‌هایی است که توسط سازمان‌هایی که با شرکت یا کاربران شما ارتباطی ندارند، جمع‌آوری، اجاره یا فروخته شده‌اند.

اگرچه داده‌های شخص ثالث و ثانویه وجود دارند، داده‌های شخص اول ( داده‌هایی که خودتان جمع‌آوری کرده‌اید) بسیار ارزشمند هستند، زیرا اطلاعاتی درباره نحوه رفتار، فکر و احساسات مخاطبان خود دریافت می‌کنید، همگی از منبع قابل اعتماد هستند.

داده‌ها می‌توانند کیفی ( ماهیت زمینه‌ای) یا کمی (ماهیت عددی) باشند. بسیاری از روش‌های جمع‌آوری داده‌ها برای هر دو نوع اعمال می‌شوند، اما برخی از آن‌ها برای یکی دیگری مناسب‌تر هستند.

در چرخه عمر داده‌ها، جمع‌آوری داده‌ها در مرحله دوم قرار دارد. پس از تولید داده‌ها، باید جمع‌آوری شوند تا به دست گروه شما برسند. به همین ترتیب این داده‌ها باید پردازش، ذخیره، مدیریت، تجزیه و تحلیل و بصری سازی گردند تا به تصمیم گیران سازمان شما کمک کنند.

قبل از جمع‌آوری داده‌ها، عوامل مختلفی وجود دارد که باید تعریف گردند:

  • سؤالی که قصد دارید به آن پاسخ دهید
  • موضوع داده‌هایی که به جمع‌آوری داده نیاز دارند.
  • بازه زمانی جمع‌آوری داده
  • بهترین روش‌های جمع‌آوری داده‌ها که به بهترین وجه برای نیاز شما مناسب هستند.

روش جمع‌آوری داده‌هایی که انتخاب می‌کنید باید براساس سؤالی باشد که می‌خواهید به آن پاسخ دهید، نوع داده‌هایی که نیاز دارید، چارچوب زمانی شما و بودجه شرکت شما نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

اهمیت جمع‌آوری داده‌ها

جمع‌آوری داده‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از موفقیت یک کسب‌وکار است. می‌توانید از صحت، کامل بودن و ارتباط داده‌ها با سازمان و موضوع موردنظر اطمینان حاصل کنید. اطلاعات جمع‌آوری‌شده به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا استراتژی‌های گذشته را تجزیه و تحلیل کنند و در مورد آنچه که باید تغییر کنند، مطلع بمانند.

بینش‌های به دست آمده از داده‌ها می‌تواند شما را از تلاش‌های سازمانتان آگاه کند و گام‌های عملی برای بهبود استراتژی‌های مختلف به شما بدهد. از تغییر استراتژی‌های بازاریابی تا ارزیابی شکایات مشتریان را شامل می‌شود.

تصمیم‌گیری براساس داده‌های نادرست می‌تواند پیامدهای منفی گسترده‌ای داشته باشد، بنابراین مهم است که بتوانید به روش‌ها و توانایی جمع‌آوری داده‌های خود اعتماد کنید. با اطمینان از جمع‌آوری دقیق داده‌ها، متخصصان کسب‌وکار می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های تجاری خود احساس امنیت کنند.

۷ روش جمع‌آوری داده‌های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل کسب‌وکار

۱- نظرسنجی

پرسشنامه‌های فیزیکی یا دیجیتالی هستند که داده‌های کمی و کیفی از موضوع موردنظر جمع می‌کنند. یکی از موقعیت‌هایی که ممکن است در آن نظرسنجی انجام دهید، جمع‌آوری بازخورد شرکت‌کنندگان پس از یک رویداد است. این می‌تواند حسی از آنچه شرکت‌کنندگان از آنچه لذت می‌بردند، آنچه که آرزو دارند متفاوت باشد و زمینه‌هایی که در آن می‌توانید در رویداد بعدی خود برای مخاطبان مشابه بهبود یا ذخیره کنید، ارائه دهد.

در حالی که نسخه‌های فیزیکی نظرسنجی‌ها می‌تواند برای شرکت‌کنندگان ارسال شود، نظرسنجی‌های آنلاین فرصتی را برای توزیع در مقیاس بزرگ‌تر ارائه می‌دهد. آن‌ها همچنین ارزان هستند. اگر از یک ابزار رایگان استفاده نمایید، هزینه‌ای دربر نخواهد داشت. اگر می‌خواهید گروه خاصی از افراد را هدف قرار دهید، همکاری با یک شرکت تحقیقات بازار برای دریافت نظرسنجی در راستای جمعیت‌شناسی ارزش پول را دارد.

چیزی که هنگام ساخت و اجرای نظرسنجی‌ها باید مراقب آن بود، تأثیر سوگیری است که شامل:

سوگیری مجموعه: ایجاد تصادفی سؤالات نظرسنجی با تمایل جانب‌دارانه می‌تواند آسان باشد. هنگام ایجاد سؤالات، مراقب این موضوع باشید تا مطمئن شوید که آزمودنی‌های شما صادقانه پاسخ می‌دهند و تحت تأثیر کلمات شما قرار نمی‌گیرند.

سوگیری موضوعی: از آنجایی که موضوع مشخص است، پاسخ‌های افراد ممکن است نسبت به آنچه از نظر اجتماعی قابل قبول به نظر می‌رسد مغرضانه باشد. به همین دلیل برای به دست آوردن تصویر کامل، داده‌های نظرسنجی را با داده‌های رفتاری سایر روش‌ها کامل نمود.

۲- ردیابی معاملات

هر بار که مشتریان شما خریدی انجام می‌دهند، ردیابی آن داده‌ها می‌تواند به شما این امکان را بدهد که در مورد تلاش‌های بازاریابی هدفمند تصمیم بگیرید و پایگاه مشتریان خود را بهتر درک نمایید.

اغلب پلتفرم‌های فروشگاه تجاری و نقطه فروش به شما این امکان را می‌دهند که داده‌ها را به محض تولید ذخیره کنید، این یک روش جمع‌آوری داده یکپارچه تبدیل می‌کند که در قالب بینش مشتری جواب دهد.

۳- مصاحبه‌ها و گروه‌های متمرکز

مصاحبه‌ها و گروه‌های کانونی شامل صحبت رو در رو با افراد در مورد یک موضوع خاص است. مصاحبه‌ها یک به یک است و گروه‌های متمرکز معمولاً از چند نفر تشکیل می‌شوند. می‌توانید از هر دو این روش برای جمع‌آوری داده‌های کمی و کیفی استفاده کنید.

از طریق مصاحبه‌ها و گروه‌های متمرکز، می‌توانید بازخورد افراد مخاطب هدف خود را در مورد ویژگی‌‌های محصول جدید جمع‌آوری کنید. مشاهده تعامل آن‌ها با محصول شما در زمان واقعی و ثبت واکنش‌ها و پاسخ‌های آن‌ها به سؤالات می‌تواند داده‌های ارزشمندی را در مورد ویژگی‌های محصول ارائه دهد.

در موردنظرسنجی‌ها باید اشاره نمود، این روش‌های جمع‌آوری به شما این امکان را می‌دهد که از افراد هر چیزی که می‌خواهید در مورد نظرات، انگیزه‌ها و احساسات آن‌ها در مورد محصول یا نام تجاری خود بپرسید. همچنین پتانسیل سوگیری را معرفی می‌کند. سعی کنید سؤالاتی بسازید که افراد را به یک جهت خاص هدایت نکند.

یکی از نکات منفی مصاحبه و انجام گروه‌های متمرکز وقت‌گیر بودن و هزینه زیاد است. اگر قصد دارید خودتان آن‌ها را انجام دهید، می‌تواند یک روند طولانی باشد. برای جلوگیری از این مورد می‌توانید به‌منظور سازماندهی و انجام مصاحبه از برون‌سپاری پروژه بهره ببرید.

۴- مشاهدات

مشاهده افراد در تعامل با وب‌سایت یا محصول شما می‌تواند برای جمع‌آوری داده‌ها مفید باشد. اگر تجربه کاربری شما گیج‌کننده یا دشوار است، می‌توانید در لحظه آن را بررسی نمایید. با این حال راه‌اندازی جلسات مشاهده می‌تواند دشوار باشد. می‌توانید از ابزار شخص ثالث برای ثبت سفرهای کاربران در سایت خود یا مشاهده تعامل کاربر با نسخه بتا سایت یا محصول استفاده کنید.

در حالیکه نسبت به سایر روش‌های جمع‌آوری داده‌ها کمتر در دسترس است، مشاهدات این امکان را می‌دهد که به‌طور مستقیم ببینید که کاربران چگونه با محصول یا سایت شما تعامل دارند. می‌توانید از داده‌های کمی و کیفی به دست آمده از این اطلاعات برای بهبود و دو برابر نمودن نقاط موفقیت استفاده نمایید.

۵- ردیابی آنلاین

برای جمع‌آوری داده‌های رفتاری میتوانید از پیکسل‌ها و کوکی‌ها بهره ببرید. اینها هر دو ابزارهایی هستند که رفتار آنلاین کاربران را در وب سایت‌ها ردیابی می‌کنند و بینشی را در مورد محتوایی که به آن علاقه دارند و معمولا با آن درگیر هستند، ارائه می‌دهند.

همچنین می‌توانید رفتار کاربران را در وب سایت شرکت خود دنبال کنید، از جمله اینکه کدام قسمت‌ها بیشترین علاقه را دارند، آیا کاربران هنگام استفاده از آن گیج می‌شوند یا خیر و مدت زمانی که در صفحات محصول صرف می‌کنند. این می‌تواند به شما امکان دهد طراحی وب سایت را بهبود بخشید و به کاربران کمک کند تا به مقصد خود حرکت کنند.

قرار دادن پیکسل اغلب رایگان و تنظیم آن نسبتا آسان است. پیاده‌سازی داده کوکی‌ها ممکن است با هزینه همراه باشد، اما برای کیفیت داده‌هایی که دریافت می‌کنید می‌تواند ارزش آن را داشته باشد. هنگامی که پیکسل‌ها و کوکی‌ها تنظیم می‌شوند، داده‌ها جمع‌آوری‌شده و در صورت وجود نیاز به نگهداری زیادی ندارند.

همچنین باید اشاره نمود ردیابی رفتار آنلاین میتواند دارای پیامدهای اخلاقی و قانونی باشد. قبل از ردیابی رفتار آنلاین کاربران، مطمئن شوید که با استانداردهای حریم خصوصی داده‌های محلی و صنعتی مطابقت دارید.

۶- فرم‌ها

فرم‌های آنلاین برای جمع‌آوری داده‌های کیفی در مورد کاربران، به ویژه اطلاعات جمعیت‌شناسی یا اطلاعات تماس، سودمند هستند. آن‌ها نسبتا ارزان و ساده برای راه اندازی هستند، می‌توانید برای دسترسی به محتوا یا ثبت نام، مانند وبینارها و خبرنامه‌های ایمیل استفاده کنید.

سپس می‌توانید از این داده‌ها برای تماس با افرادی که ممکن است به محصول شما علاقه مند باشند، ایجاد پروفایل‌های نمایشی از مشتریان موجود، تلاش‌های بازاریابی مجدد، مانند جریان کاری ایمیل و پیشنهادات محتوا

۷- نظارت بر شبکه‌های اجتماعی

نظارت بر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت شما را برای تعامل با فالوور، روشی قابل دسترس برای ردیابی داده‌های مربوط به علایق و انگیزه‌ها مخاطبان است. بسیاری از پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی دارای تجزیه و تحلیل داخلی هستند، اما پلتفرم‌های اجتماعی شخص ثالث نیز وجود دارند که بینش‌های دقیقتر و سازمان دهی شده را ارائه می‌دهند که از کانال‌های متعدد استخراج شده است.

می‌توانید از داده‌های جمع‌آوری‌شده از رسانه‌های اجتماعی برای تعیین مسائل مهم فالوورهایتان استفاده کنید.

به منظور جمع‌آوری اطلاعات و درک بهتر بازار هدف با شماره تماس ۰۲۱۴۳۹۰۴۳۳۲ و ایمیل info@behinekavan.com در تماس باشید. شرکت بهینه کاوان کیفیت با طراحی استراتژی بازاریابی به بهبود تجربه کاربری و جذب مشتریان کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

هنگامی که چندین نوع داده جمع‌آوری‌شده با روش‌‌های مختلف با هم ذخیره می‌شوند و با هم ترکیب می‌شوند، می‌توانند تصویری آگاهانه از سوژه‌های شما ارائه دهند و به شما در تصمیم‌گیری بهتر تجاری کمک کنند. به‌طور کلی داده‌های مشتریان به سه روش درخواست مستقیم از مشتری، ردیابی غیرمستقیم مشتریان و با ترکیب نمودن چند منبع مختلف بدست می‌آیند. یک استراتژی تجاری قوی به هر سه مورد نیاز دارد.

منبع مقاله

https://online.hbs.edu/blog/post/data-collection-methods

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com