• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

نفوذ برند چیست؟ + مزایا و معایب

نفوذ برند چیست؟ + مزایا و معایب

نفوذ برند (Brand Penetration) معیاری برای محبوبیت یک برند است. نفوذ برند به تعداد افرادی که یک برند خاص را در یک دوره زمانی خاص خریداری می‌کنند، تقسیم بر اندازه جمعیت بازار تعریف می‌شود. نفوذ بازار به عنوان معیاری برای پذیرش یک برند یا تعداد فروش یک برند در مقایسه با کل بازار آن برند است.

اهمیت نفوذ برند

نفوذ برند یک استراتژی رشد کسب‌وکار است که در آن چندین ابتکار و خلاقیت برای افزایش سهم بازار آن برند در یک بخش خاص از بازار انجام می‌شود. تلاشی عمیق‌تر برای موشکافی یک بازار موجود است. بنابراین نفوذ برند هم اندازه‌گیری و هم پیش‌بینی میزان موفقیت یک برند در برابر رقبا و یک جزء حیاتی در مدیریت برند محسوب می‌شود. نفوذ برند شامل نیروی فروش قاطع یا بازاریابی اضافی برای نفوذ عمیق به پایگاه مشتری موجود است. افزایش سهم بازار در بیشتر مواقع هدف استفاده از نفوذ برند به عنوان استراتژی بازاریابی است. این به عنوان اولین گام به سمت رشد کسب‌و‌کار است و توسط مشاغل تازه ورود انجام می‌شود.

فرمول نفوذ نام تجاری

عدد نفوذ برند به صورت درصد حساب می‌شود و به صورت زیر محاسبه می‌شود:

فرمول نفوذ برند

دو معیار مهم وجود دارد که عبارتند از: نرخ نفوذ و سهم نفوذ. نرخ نفوذ مشابه با نفوذ برند است اما سهم نفوذ متفاوت است. سهم نفوذ با مقایسه جمعیت مشتری آن برند با تعداد مشتریان آن دسته در بازار مربوطه تعیین می‌شود.

روش‌های نفوذ نام تجاری

تکنیک‌های نفوذ برند شامل کاهش قیمت‌ها، تبلیغات، بسته‌بندی محصولات برای جلب توجه، ارائه تخفیف، افزایش فهرست پستی، افزایش فراخوان برند و غیره است. نفوذ نام برند یکی از چهار استراتژی بازاریابی از ماتریس آنسوف برای رشد برند و بازار است. سه استراتژی دیگر عبارتند از: توسعه بازار، توسعه محصول و تنوع بازار/ محصول.

نفوذ نام برند

مزایای نفوذ برند

۱- نفوذ نام برند به عنوان یک استراتژی رشد در فراهم نمودن رشد سریع‌تر ارزش ویژه برند بسیار موثر است. زمانی که یک برند قیمت کمتر و مناسب‌تری را نسبت به رقبا ارائه می‌دهد، مشتریان آن تمایل دارند از این برند خریداری کنند. قیمت‌های پایین‌تر به رشد بیشتر مرتبط است و هرچه قیمت‌ها معقول‌تر باشد، تاثیر آن نیز بیشتر خواهد بود.

۲- صرفه‌جویی در مقیاس: با کاهش قیمت و تبلیغات بسیار زیاد، محصولات آن برند تمایل به فروش بیشتری دارند. این برند با فروش بیشتر، کاهش قیمت محصولات خود را جبران می‌کند و حتی سود بیشتری نسبت به قبل کسب می‌نماید.

۳- مبارزه با رقبا: نفوذ در بازار از مشتریان وفادار سایر برندها می‌خواهد که یک بار دیگر محصولات این برند را تجربه کنند. اگر کیفیت و قیمت ارائه شده معقول‌ترین باشد، این استراتژی فرصتی را برای برند فراهم می‌کند تا آن مشتریان وفادار را جذب و رهبر بازار گردد.

معایب نفوذ برند

۱- بازار در برخی از زمان‌ها اشباع می‌شود، به این معنی که تقریبا همه مشتریان فعلی یا مشتریان جدید از برند استفاده کرده‌اند، در حال استفاده کردن هستند یا از آن راضی بوده‌اند. بنابراین قبل از اجرای این استراتژی، نسبت هزینه/ سود باید به خوبی در نظر گرفته شود.

۲- بازاریابی تهاجمی ممکن است به درصد معینی از مشتریان برند کمک کند، اما برند باید برای تسخیر سهم بازار آماده حملات رقیب باشد.

۳- نفوذ برند اغلب منجر به کاهش قیمت صنعت می‌شود. یک برند قیمت محصولات خود را پایین می‌آورد تا به عمق بازار نفوذ کند و به زودی سایر رقبا برای ماندن در رقابت همین کار را انجام می‌دهند، که به نوبه خود قیمت صنعت را برای آن محصول کاهش می‌دهد و برندها در نهایت سودهای اندکی یا حتی گاهی ضرر می‌کنند.

شرکت تحقیقات بازار بهینه کاوان کیفیت با شناخت بازار و ارائه استراتژی‌های مختلف به مشتریان خود در کسب جایگاه مناسب در بازار کمک می‌کند.

نفوذ برند در مقابل توسعه برند

ضریب نفوذ نام تجاری بر افزایش پایگاه مشتری آن برند متمرکز (مشتریانی که به دسته‌بندی محصول علاقه نشان داده‌اند اما محصول یا خدمات این برند را خریداری نکرده‌اند) در میان گروه مشتریان بالقوه است. در نفوذ برند اندازه بازار ثابت است. بر جذب سهم بیشتر از پایگاه تثبیت شده مشتریان تمرکز دارد. از سوی دیگر توسعه برند استراتژی‌هایی را برای گسترش گروه مشتریان بالقوه در نظر می‌گیرد. این بخش بر روی محصولات و خدمات موجود خود از بخش بازار استفاده نشده قبلی متمرکز است،  ممکن است مشتریان بالقوه‌ای در دسته غیر از خریدار وجود داشته باشند که باید کاربردهای متناوب محصولات آن برند را معرفی کنند.

نتیجه‌گیری

ساخت یک برند، افزایش دیده شدن یک برند، حفظ آن (وفاداری و سود مشتریان) چالش برانگیز است. با استفاده از استراتژی نفوذ برند می‌توانید به رسمیت شناختن یک برند، یادآوری، مشتریان وفادار و به طور کلی وابستگی مخاطبان برند را افزایش دهید.

 

مرجع اصلی مقاله:

https://b2n.ir/j08547

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com