• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بازاریابی (مزایا و نکات مهم)

نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بازاریابی (مزایا و نکات مهم)

تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که تصمیمات بهتری در مورد تبلیغ کالاها به مردم بگیرید. این شامل شناسایی الگوها درباره اطلاعاتی است که در مورد مخاطبان دارید و در زمان توسعه برنامه‌های بازاریابی مفید است. یادگیری نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ایجاد استراتژی‌های بازاریابی مؤثرتر؛ به منظور دنبال کردن حرفه‌ای در بازاریابی یا کمک به یک شرکت در راستای ارتقای پیشنهادات تجاری ضروری است. در این مقاله، ما توضیح می‌دهیم که تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بازاریابی چیست، درباره چرایی اهمیت آن بحث می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه به‌طور مؤثر از تجزیه و تحلیل داده‌ها در بازاریابی استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل داده برای بازاریابی چیست؟

اصطلاح “تحلیل داده‌ها برای بازاریابی” به تمام روش‌ها و فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها و تیم های بازاریابی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات یک بازار یا مخاطبان انجام می‌دهند. تجزیه و تحلیل اطلاعات از این طریق، می‌توانند برنامه های بازاریابی بهتری ایجاد کنند و شانس موفقیت کمپین‌های خود را افزایش دهند. در برخی موارد، شرکت‌ها از تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی استفاده می‌کنند تا مشخص کنند که استراتژی‌های بازاریابی فعلی‌شان در گذشته چقدر خوب عمل کرده‌اند. به‌عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند از آن برای تعریف پیشرفت خود در ایجاد آگاهی از برند در یک گروه هدف خاص استفاده کنند.

مزایای تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی

استفاده از تحلیل داده‌ها در بازاریابی مزایای زیادی دارد. مهم‌تر از همه، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات تولیدی و تبلیغاتی بهتری اتخاذ کنند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی وجود دارد:

از داده‌های کمی برای پشتیبانی از ایده‌های شما استفاده می‌کند.

درگیر شدن در تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی به شما امکان می‌دهد از داده‌های کمی واقع‌بینانه برای حمایت از ادعاها یا ایده‌های خود استفاده کنید. این می‌تواند مفید باشد زمانی که می‌خواهید مشتری یا کارفرما را متقاعد کنید که برنامه بازاریابی شما در دستیابی به اهداف شرکت حمایت می‌کند، مانند تبدیل سرنخ‌های بیشتر به مشتری است. برای انجام این کار، مهم است که بدانید چگونه به‌طور مؤثر داده‌ها را به اطلاعاتی تبدیل کنید که افراد با تجربه کمتر در تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی بتوانند به‌راحتی آن را درک کنند.

این به شما کمک می‌کند تا سودآوری را تعیین کنید.

از طریق تجزیه و تحلیل بازار و مخاطبان هدف کمپین خود، می‌توانید سودآوری یک کمپین را تعیین کنید. به‌طور معمول، بازارهایی که نشانه‌های بازده قوی نشان می‌دهند به‌احتمال زیاد به شما در موفقیت یک محصول یا خدمات کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین از نظر رویکرد خلاقانه‌ای که می‌توانید برای برنامه‌ریزی تمام استراتژی‌های بازاریابی داشته باشید، انعطاف بیشتری به شما می‌دهند.

این به شما امکان می‌دهد در مورد مشتریان واقعی بیشتر بدانید.

داده‌های کیفی که بازاریابان برای حمایت از کمپین‌های خود استفاده می‌کنند، معمولاً از مشتریان واقعی می‌آیند. زمانی این تجزیه و تحلیل اطلاعات حیاتی خواهد بود که می‌خواهید در مورد ترجیحات و نیازهای آن‌ها بیشتر بدانید. به عبارت دیگر، تجزیه و تحلیل داده‌ها به‌سادگی به شما امکان می‌دهد تا تعیین کنید مشتریان چه می‌خواهند و از هدر دادن زمان، تلاش یا سایر منابع خود جلوگیری کنید.

شناسایی رقبا را آسان‌تر می‌کند.

تجزیه و تحلیل بازار رقابتی یک عنصر حیاتی برای شناسایی پتانسیل یک محصول یا خدمات است. استفاده از اطلاعات در مورد رقبای خود می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام استراتژی در یک بازار خاص موفق‌تر است. هنگامی که تشخیص می‌دهید که رقابت برای آنچه تبلیغ می‌کنید بالا است، می‌توانید از این داده‌ها استفاده کنید تا کالاهای خود را برای مشتریان منحصر به فردتر جلوه دهید، برای نمونه استفاده از کانال‌های ارتباطی مختلف برای دسترسی به آن‌ها.

نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها در بازاریابی

بسته به نیازهای مشتری یا کارفرما و صنعتی که در آن هستند، استراتژی‌های مفید زیادی برای پیاده‌سازی تجزیه و تحلیل داده‌ها در تلاش‌های بازاریابی شما وجود دارد. در اینجا چند کار کلیدی برای استفاده مؤثر از تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی وجود دارد:

۱- استراتژی‌های بازاریابی قبلی را در نظر بگیرید.

یکی از اولین گام‌ها برای استفاده موفقیت‌آمیز از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بازاریابی، تعیین اینکه آیا کارفرما یا مشتری شما از این روش برای شکل دادن به استراتژی‌های بازاریابی خود در گذشته استفاده کرده است یا خیر. برای انجام این کار، شناسایی استراتژی‌های بازاریابی آن‌ها و اینکه آیا آن‌ها موفق بوده‌اند را در نظر بگیرید. می‌توانید از نمودارها و سایر ابزارهای مصورسازی داده‌ها برای درک بهتر روندهای فروش خاص و اینکه چگونه فعالیت‌های بازاریابی مختلف بر آن‌ها تأثیر گذاشته است، استفاده کنید.

۲- روندهای فعلی بازار را تجزیه و تحلیل کنید.

شناسایی نحوه عملکرد بازار می‌تواند منبع اطلاعاتی عالی در مورد مخاطب خاصی باشد که می‌خواهید با کمپین بازاریابی خود هدف قرار دهید. مهم‌تر از همه، این فرصت را به شما می‌دهد تا تعیین کنید آیا هنوز جایی برای شرکت‌های جدید برای ورود به آن بازار وجود دارد یا خیر. به‌طور معمول، می‌توانید این کار را با تجزیه و تحلیل اینکه رقبای محصول شما چند درصد از سهم بازار را در اختیار دارند، انجام دهید.

با تجزیه و تحلیل اینکه چگونه این رقبا در حال حاضر تجارت می‌کنند، می‌توانید سعی کنید هرگونه روند یا تغییر در بازار را که مشتریان شما می‌توانند هنگام تبلیغ برندهای خود از آن‌ها استفاده کنند، شناسایی کنید. به‌عنوان مثال، اگر شما مسئول توسعه یک برنامه بازاریابی برای یک تولیدکننده مبلمان اداری هستید، می‌توانید محصولات آن‌ها را برای افرادی که از خانه کار می‌کنند بازاریابی کنید. از آنجایی که شرکت‌های بیشتری به کارکنان خود برنامه کاری انعطاف‌پذیری ارائه می‌دهند، بسیاری از این کارمندان به دنبال راه‌حل‌های راحت و ارگونومیک برای تجهیز دفاتر منزل خود هستند.

۳- به دنبال روندهای آتی بازار باشید.

در برخی موارد، تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به شما در پیش‌بینی روندهای مهم بازار کمک کند که می‌تواند نحوه عملکرد بازار را تغییر دهد. از آنجایی که تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی به‌عنوان ابزاری برای ایجاد فرضیات آگاهانه در مورد مصرف‌کنندگان عمل می‌کند، می‌توانید از آن برای تعیین اهداف بازاریابی مؤثرتر و در عین حال اطمینان از رضایت مشتری استفاده کنید. برای یادگیری چگونگی پیش‌بینی موفقیت‌آمیز روندهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در بازاریابی، توجه به رویدادها و نوآوری‌های مهم جهانی را در نظر بگیرید که علاقه مصرف‌کننده را شکل می‌دهند.

۴- از داده‌ها برای هدایت نوآوری بازاریابی استفاده کنید.

از طریق نظارت بر رفتار فعلی مشتریان یک برند، می‌توانید تشخیص دهید که ترجیحات آن‌ها چگونه تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال، هنگامی که متوجه می‌شوید افراد کمتری از محتوای مکتوب مشتری شما بازدید می‌کنند، می‌توانید محتوای ویدیویی بیشتری را در برنامه بازاریابی که در حال ایجاد آن هستید بگنجانید. واکنش سریع به تغییرات کم در رفتار مشتری اغلب به شرکت‌ها کمک می‌کند تا موقعیت خود را در بازار حفظ کنند و درآمد خود را از طریق دستیابی به مشتریان جدید افزایش دهند.

۵- از یک راهنما برای ردیابی استفاده نمایید.

اگر تازه با تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی شروع کرده‌اید، ممکن است ردیابی اقدامات برای شما آسان‌تر باشد. برای انجام این کار، با بررسی‌های اولیه و راهنما؛ اطلاعات مهمی در مورد نتایج کمپین خود و نحوه واکنش مردم به آن‌ها را مدنظر قرار دهید. به‌عنوان مثال، اگر شما مسئول استراتژی بازاریابی دیجیتال یک برند هستید، ردیابی فروش و درآمد را در نظر بگیرید؛ که به شما امکان نظارت بر نرخ کلیک (CTR) و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) را در کمپین ایجاد می‌کند. هنگامی که متوجه شدید که ردیابی راهنما چگونه کار می‌کند، به یک ابزار دیجیتال تغییر دهید، که می‌تواند بینش دقیق‌تری از نحوه عملکرد کمپین به شما ارائه دهد.

۶- یادگیری ایجاد گزارش‌ها

ایجاد گزارش‌های آموزنده با استفاده از داده‌های بازاریابی که جمع‌آوری می‌کنید در تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی ضروری است. این نه‌تنها به شما امکان می‌دهد نتایج و ایده‌ها را به‌طور واضح برای مشتریان خود توضیح دهید، بلکه تشخیص نحوه واکنش مصرف‌کنندگان به فعالیت‌های بازاریابی مختلف را برای شما آسان‌تر می‌کند. ادغام اطلاعات در نمودارها همچنین به نشان دادن پیشرفت کمپین و مقایسه کانال‌های ارتباطی مختلف به منظور استفاده از تبلیغ محصولات یا خدمات کمک می‌کند.

نکاتی برای پیاده‌سازی تحلیل داده‌های بازاریابی

اگر شما یک بازاریاب مشتاق هستید، درک تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به شما کمک کند کارفرمایان بالقوه را تحت تأثیر قرار دهید و اولین شغل خود را در بازاریابی پیدا کنید. در اینجا موارد دیگری وجود دارد که می‌توانید هنگام یادگیری در مورد تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی به آن‌ها توجه کنید:

از داده‌های منابع آنلاین و آفلاین استفاده کنید: اگرچه اندازه‌گیری نتایج کمپین‌های بازاریابی آفلاین دشوارتر از منابع دیجیتالی است، اما زمانی که کارفرمای شما تبلیغاتی را در مطبوعات، رادیو یا تلویزیون اجرا می‌کند بسیار مهم است. برای انجام این کار، می‌توانید یک وب‌سایت یا شماره تلفن جداگانه ایجاد کنید که از طریق آن مشتریانی که از این فعالیت‌های آفلاین می‌آیند با شرکت تماس بگیرند.

به تجزیه و تحلیل داده‌ها با یک هدف واضح نزدیک شوید: تعیین یک هدف واضح برای فعالیت‌های بازاریابی شما ضروری است، زیرا داده‌هایی را که تجزیه و تحلیل می‌کنید ارزشمندتر می‌کند. به این دلیل است که به شما می‌گوید به دنبال چه چیزی باشید و به شما کمک می‌کند تشخیص دهید کدام رفتار مشتری برای نتیجه کمپین ایده‌آل مطلوب است.

اجازه دهید داده‌ها الهام‌بخش عمل باشند: شرکت در تجزیه و تحلیل داده‌ها تنها زمانی معنا پیدا می‌کند که بدانید می‌خواهید بر اساس آن عمل کنید، زمانی که مشخص کردید چه چیزی برای یک مخاطب خاص مفید است. این مهم است که از اطلاعات برای تعیین راه‌حل‌ها و استراتژی‌های واقعی برای مشتریان خود استفاده کنید.

تمرکز خود را حفظ کنید: تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی فرآیند پیچیده‌ای است که معیارهای مختلف مصرف‌کننده را در نظر می‌گیرد، به همین دلیل است که در طول فرآیند به‌راحتی حواستان پرت می‌شود. پیروی از سؤال تحقیق اولیه شما می‌تواند تحلیل شما را مؤثرتر کند.

از داده‌های با کیفیت بالا استفاده کنید: اطلاعاتی که برای توسعه ایده‌ها و اقدامات می‌تواند مستقیماً بر اثربخشی کمپین شما تأثیر بگذارد. ضروری است که مطمئن شوید داده‌هایی که در بازاریابی استفاده می‌کنید از بالاترین کیفیت برخوردار هستند.

کلام پایانی

داده‌های هدف برای بهره‌برداری در هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی ضروری هستند. با دانستن قصد مشتری خود، می‌دانید که آنها چه می‌خواهند و چگونه آن را برایشان بازاریابی کنید، حتی قبل از اینکه متوجه شوند به آن نیاز دارند. تجزیه و تحلیل داده‌ها برای درک روندها و الگوهای بزرگ از داده‌هایی که جمع آوری می شوند، بسیار مهم هستند. به بهینه‌‎سازی عملکرد کسب و کار، پیش‌بینی نتایج آینده، درک مخاطبان و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

شرکت تحقیقات بازاربهینه کاوان کیفیت با اجرای تخصصی تحقیقات کیفی، تحقیقات کمی و مطالعات بازار به مشتریان خود در راستای برنامه‌های بازاریابی کمک می‌کند. جهت ارتباط با مجموعه بزرگ بهینه کاوان کیفیت با این شماره  ۰۲۱۴۳۹۰۴۳۳۲ تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com