• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

بازار در دسترس (Availabe Market) چیست؟ + آشنایی با انواع بازار

بازار در دسترس (Availabe Market) چیست؟ + آشنایی با انواع بازار

بازار در دسترس (Availabe Market)

تعریف بازار چیست؟

مکانی که خریداران و فروشندگان برای تبادل کالا، خدمات و سایر اطلاعات مرتبط با یکدیگر ملاقات دارند را بازار می‌گویند. بازار ممکن است فیزیکی یا مجازی باشد. یکی از طرفین (فروشنده) محصول یا خدمات را به خریدار برای منافع مالی می‌فروشد. ارزش و قیمت محصول و خدمات براساس قانون عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود.

بازار در دسترس (Availabe Market) چیست؟

بازار در دسترس به تعداد افرادی گفته می‌شود که هم تمایل خرید و هم قادر به خرید محصول یا خدمات خاص در یک بازار را داشته باشند. در برخی از موارد بازار در دسترس همچنین شامل دسترسی به بازارها برای خریداران نیز محسوب می‌شود.

اهمیت بازار در دسترس

شرکت‌ها از این معیار برای تمرکز بر روی بازاریابی و تبلیغات خود در این زمینه‌ها استفاده می‌کنند. آنها همچنین مکان‌هایی برای درج آگهی‌ها و برقراری فروشگاه‌های خرده‌فروشی تعیین می‌کنند تا این مشتریان بالقوه را جذب نمایند.

شرکت‌ها همچنین از این معیار برای محاسبه تاثیر افزایش یا کاهش قیمت بر بازار بالقوه که متناسب با بازار در دسترس است، استفاده می‌نمایند. برای مثال اگر قیمت کاهش یابد، بخشی از بازار که پیش از این مایل به خرید بود اما قادر به خرید محصول نبود، اکنون واجد شرایط خواهد بود.

در تصویر بالا جریان کامل بازار را نشان داده‌ایم.

 Potential Market: بازار بالقوه بخشی از بازار است که می‌توانید در آینده آن را تصرف کنید. اینها مشتریانی هستند که شما اکنون ندارید، اما می‌توانید برای جذب آنها تلاش کنید. به همین دلیل باید بیاموزید که چگونه این مشتریان بالقوه جدید را شناسایی کنید و اقداماتی برای جذب آنها انجام دهید.

 Availabe Market: بخشی از کل بازار که به یک محصول علاقه‌مند است، توانایی خرید آن را دارد و موانع دسترسی مانع از دستیابی به آن نمی‌شود.

Qualified Availabe Market: افراد یا سازمان‌ها در یک بازار خاص که به یک محصول علاقه‌مند هستند، می‌توانند آن را بخرند و هیچ مانعی دسترسی یا محدودیت قانونی برای خرید آنها نمی‌شوند.

Target Market: بازار هدف گروه خاصی از افراد با ویژگی‌های مشترک هستند، که کسب‌وکارها محصولات یا خدمات خود را برای آنها بازاریابی می‌کنند. شرکت‌ها از بازارهای هدف استفاده می‌کنند تا مشتریان بالقوه خود را به طور کامل درک کنند و استراتژی‌های بازاریابی را ایجاد نمایند، تا در نهایت به منظور دستیابی به اهداف تجاری و بازاریابی کمک کند.برای نبراینآنآن آآآاا

Peneterated Market: افراد از بازار هدف هستند، که محصول را خریداری کرده‌اند. راه‌اندازی یک محصول جدید به بازار یکی دیگر از نمونه‌های نفوذ در بازار است که می‌تواند برای رشد یک تجارت مورد استفاده قرار گیرد. ضریب نفوذ بازار (Market Penetration) معیاری است که نشان می‌دهد یک محصول یا خدمت در مقایسه با کل بازار تخمینی چقدر مورد استفاده مشتریان قرار می‌گیرد.

انوع بازار در بازاریابی

 

این لزوما به این معنی نیست که شرکت تصمیم گیرد تمام بازار موجود را مورد هدف قرار دهد. پس از تعیین مشتریان بالقوه، شرکت‌ها به دنبال بازار قابل دسترس واجد شرایط نیز می‌گردند که یک محدودیت دیگر نیز دارند که آیا افراد حاضر در بازار از نظر قانونی مجاز به خرید محصول هستند یا خیر؟

برای مثال شرکت‌های دخانیات نه تنها به دنبال بازار است باید به دنبال بازارهای واجد شرایط نیز باشد. افراد باید به سن قانونی برسند تا واجد شرایط به حساب آیند.

تا به اینجای مقاله با مفاهیم بازارهای مختلف آشنا شدیم، در ادامه به 3 عبارت اختصاری برای تعیین کمیت فرصت‌های تجاری یک برند در بازار معین می‌پردازیم. عبارت‌های اختصاری شامل:

TAM (Total Addressable Market): کل بازار موردنظر برای یک محصول است. افرادی که بدون در نظر گرفتن بازار رقابتی محصول آن را خریداری می‌کنند.

SAM (Serviceable Availabe Market): بخشی از بازار TAM است، این بازار را می‌توان به صورت میان مدت مورد هدف قرار داد. در واقع پارامترهایی همچون حوزه تخصصی یا موقعیت جغرافیایی محدود کننده خواهد بود.

SOM (Service Obtainable Market): بازاری است که با منابع فعلی در کوتاه مدت می‌توان کسب نمود. این بازار زیرمجموعه SAM به حساب می‌آید.

اهمیت TAM، SOM و SAM

عبارت‌های اختصاری TAM، SOM و SAM یک چارچوب مفید برای کمک به برنامه‌ریزی استراتژیک کسب‌وکار در مراحل مختلف رشد یک شرکت ارائه می‌شود.

SAM و SOM به بیزینس‌ها در رشد کوتاه مدت کمک می‌کنند، دانستن کل پتانسیل درآمد امروز (SAM) و به حداکثر رساندن سهم بازار نسبت به رقابت (SOM) است.

TAM به کسب‌وکارها کمک می‌‌کند تا پتانسیل رشد در مقیاس از جمله قابلیت گسترش محصول و گسترش جغرافیایی را درک کنند.

نتیجه‌گیری

بازار در دسترس یا آماده زیرمجموعه ای از بازار بالقوه است. افراد این مجموعه به طور کلی وقت، زمان و همچنین منابع لازم برای خرید محصولات یا خدمات موردنظر را دارند.

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com