• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

آشنایی جامع با شغل تحلیلگر تحقیقات بازار (راهنمای ۲۰۲۳)

آشنایی جامع با شغل تحلیلگر تحقیقات بازار (راهنمای ۲۰۲۳)

تحلیلگر تحقیقات بازار کیست؟

تحلیلگران تحقیقات بازار برای درک بازارها، مشتریان و رقبا به کلمات کلیدی پرطرفدار، بازخورد نظرسنجی، منشن‌های شبکه‌های اجتماعی، موارد دیگر توجه می‌کنند.

تحلیلگران تحقیقات بازار که گاهی اوقات محققان بازار نامیده می‌شوند. به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا با یافتن و ارائه بینش‌های مبتنی بر داده‌ها در مورد بازارهای بالقوه، رقبا و حتی رفتار مشتری، مزیت رقابتی خود را توسعه دهند یا حفظ کنند.

آنها بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی بازاریابی کلی یک شرکت و تقاضا در صنایع مختلف هستند.

یک تحلیلگر تحقیقات بازار چه می‌کند؟

تحلیلگران تحقیقات بازار برای یافتن پاسخ به کلمات کلیدی پرطرفدار، پاسخ‌های نظرسنجی، اشاره‌های رسانه اجتماعی و سایر داده‌ها توجه می‌کنند. در اصل این افراد اطلاعات را به بینش‌های عملی تبدیل می‌کنند که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا همه چیز را از راه‌اندازی محصول رقابتی گرفته تا کمپین‌های بازاریابی موثر توسعه دهند.

هر شرکت نیازهای متفاوت است، اما مسئولیت‌های شما به عنوان یک تحلیلگر تحقیقات بازار ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • توسعه ابزارها و تکنیک‌های جمع‌آوری داده‌ها
  • استفاده از ابزارهای مدل‌سازی داده‌ها
  • تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌ها و یافته‌های ارتباطی
  • کمک به بینش‌های مبتنی بر داده در استراتژی بازاریابی
  • انجام تست محصول و تحقیقات برند

کارشناس تحقیقات بازار چه نوع از تحقیقاتی را انجام می‌دهد؟

یک تحلیلگر تحقیقات بازار (Market Research Analyst) تحقیقات کیفی و کمی انجام می‌دهد. به عبارت دیگر داده‌های آماری را جمع‌‌آوری می‌کنند و درباره باورها، نظرات و تجربیات مردم پاسخ‌هایی را درخواست می‌نمایند.

تحلیل‌های تحقیقات بازار در حوزه‌های مختلفی انجام می‌گردد از جمله:

مشتریان (Customers)

تحقیقات اولیه و ثانویه مشتری، همه چیز از جمعیت‌شناسی گرفته تا نظرات، به شرکت کمک می‌کند تا بازاریابی هدفمندتری را توسعه دهد و محصولات و خدمات خود را با نیازهای متفاوت مشتریان هماهنگ کند. تحلیلگران تحقیقات بازار همچنین ممکن است شناسایی کنند که شرکت‌ها چگونه مشتریان را پیدا می‌کنند؟ به دست می‌آورند؟ حفظ و نگهداری می‌کنند؟ یا چگونه از ریزش مشتریان جلوگیری می‌کنند؟

تفاوت تحقیقات اولیه و ثانویه چیست؟

تحقیقات اولیه تحقیقاتی است که خودتان انجام می‌دهید، ابزارها یا تکنیک‌های اصلی برای کمک به جمع‌آوری اطلاعات جدید بسازید. تحقیقات ثانویه تحقیقات منتشر شده است که شخص دیگری انجام داده است، مانند یک سازمان دولتی یا اتاق فکر تحقیقاتی.

بازارها (Markets)

همانطور که یک شرکت پیشنهادات جدیدی را توسعه می‌دهد، مانند محصولات، خدمات یا ایده‌ها، تحقیقات بازار در مورد رقبا، محصولات مشابه و فروش بالقوه می‌تواند به موقعیت موفقیت آمیز هر عرضه کمک می‌کند. کارشناس تحقیقات بازار، بازارهای جدید و موجود را بررسی می‌کنند و تا آنجا که ممکن است یاد می‌گیرند تا بتوانند پیشنهادات دقیق ارائه دهند.

برندها (Brands)

هم شرکت‌های جدید و هم شرکت تازه تاسیس برای تقویت موقعیت خود در بازار به تحقیقات برند متکی هستند. انجام تحلیل‌های رقابتی برای مشاهده اینکه چگونه برند یک شرکت در برابر رقبا عمل می‌کند و همچنین تحقیق در مورد آگاهی مشتریان از برند و درک برند، به آنها کمک می‌کند تا رقابتی باقی بمانند.

کمپین‌ها (Campaigns)

درک اینکه مشتریان یک شرکت چه احساسی نسبت به تبلیغات در تمام مراحل یک کمپین بازاریابی دارند، می‌‌تواند پیام‌هایی خاص و در نتیجه کمپین‌های تاثیرگذارتری ایجاد کند. در حالی که این نوع تحقیقات بیشتر تحت نظر تحلیلگر بازاریابی قرار می‌گیرد، ممکن است گاهی اوقات کارشناس تحقیقات بازار در شرکت‌های کوچکتر برای تجزیه و تحلیل استراتژی بازاریابی شرکت فراخوانده شوند.

شرح شغلی تحلیلگر تحقیقات بازار (Market research analyst job description)

شرح شغلی کارشناس تحقیقات بازار

تحصیلات

مشاغل تحلیلگر تحقیقات بازار معمولا به مدرک لیسانس و یا دو تا سه سال تجربه نیاز دارند. در سطوح بالاتر کارشناس ارشد نیز ممکن است به کارشناسی ارشد نیاز داشته باشند.

رشته‌هایی که می‌توانند شما را برای شغل تحلیلگر بازار آماده می‌کنند:

  • مدیریت کسب و کار
  • اقتصاد
  • بازاریابی
  • روانشناسی
  • جامعه شناسی
  • آمار

مهارت‌های فنی تحلیلگر تحقیقات بازار

ابزارهای جمع‌آوری داده (Data collection tools): تحلیلگران تحقیقات بازار داده‌ها را از منابع مختلفی از جمله نظرسنجی‌ها، پلتفرم‌های رسانه اجتماعی، ترندهای کلمات کلیدی و بینش مخاطبان جمع‌آوری می‌کنند. تحلیلگران تحقیقات بازار از ابزارهای Qualtrics, SurveyMonkey, Typeform, Google Trends, SEMrush در میان بسیاری از ابزارهای دیگر، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان، بازارها و رقبا استفاده می‌کنند.

آنالیز آماری (Statistical analysis): از آنجایی که تحقیقات بازار مستلزم کار با داده‌های کمی است، مهم است که بدانیم چگونه از تکنیک‌های آماری برای گروه‌بندی داده‌های خود در یافته‌های مرتبط و قابل اجرا استفاده کنیم. در حالی که برنامه‌های زیادی مانند ابزارهای تصویرسازی داده‌ها در زیر وجود دارد که ویژگی تجزیه و تحلیل آماری را ارائه می‌دهند، نباید جایگزین دانش پایه‌ای‌تر شوند.

تصویرسازی داده‌ها (Data visualization): هنگامی که یک تحلیلگر تحقیقات بازار داده‌های مرتبط را جمع‌آوری کرد، باید یافته‌های خود را به روشی قابل فهم ساختار دهد. دانستن نحوه استفاده از داشبورد داده یا مجموعه‌های آنالیز داده می‌تواند به انتقال یافته‌های مهم به سایر تیم‌ها کمک کند. از جمله ابزارهای تصویرسازی می‌توان به Tableau Qlikview, Plotly اشاره نمود.

زبان‌های برنامه‌نویسی (Programming languages): اگرچه همواره ضروری نیست، اما برخی از شرکت‌ها به تحلیلگران تحقیقات بازار که یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی همچون R، SQL، SAS یا SPSS بلد باشند، نیاز دارند. که این افراد به جمع‌آوری داده‌ها و تفسیر داده‌ها کمک می‌کنند.

مهارت‌های محل کار تحقیقات بازار

تفسیر داده‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌های بخش مهمی از نقش یک تحلیلگر تحقیقات بازار است. پس از جمع‌آوری داده‌های لازم، باید این یافته‌ها را با توجه به نیازهای محصول و بازاریابی شرکت تفسیر کنند.

تفکر انتقادی: انجام تحقیقات بازار به معنای دانستن نحوه پرسیدن سوالات مناسب برای یافتن بهترین داده‌ها، استخراج معنا از داده‌های جمع‌آوری شده و سپس اعمال این بینش‌ها در استراتژی بازاریابی شرکت است.

ارتباطات: تبدیل نمودن بینش به توصیه‌هایی که سایر تیم‌ها می‌توانند براساس آنها عمل کنند، به فعالیت کارشناس تحقیقات بازار کمک می‌کند. توانایی قوی در صحبت کردن، نوشتن واضح و سازنده یک مزیت به حساب می‌آید.

مصاحبه: بسیاری از کارشناسان تحقیقات بازار برای جمع‌آوری پاسخ‌های مشتریان به نظرسنجی دیجیتالی تکیه می‌کنند، اما این نقش می‌تواند شامل انجام مصاحبه با مشتری یا گروه‌های متمرکز نیز باشد. راحت بودن در صحبت کردن با غریبه‌ها و ترغیب آنها به صحبت کردن در مورد تجربیاتشان یک مهارت کلیدی است.

مزایای یک کارشناس تحقیقات بازار چیست؟

دورنمای شغل

از آنجایی که شرکت‌ها برای حفظ مزیت رقابتی خود به بینش در مورد رفتار مشتری نیاز دارند، تحلیلگران تحقیقات بازار همچنان نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۹۲ هزار جایگاه شغلی تحقیقات بازار در دسترس است، پیش‌بینی می‌گردد تا سال ۲۰۳۱ حدود ۱۵۰ هزار تا به آن اضافه گردد. نرخ رشد بسیار بالاتری نسبت به دیگر مشاغل دارد.

حقوق تحلیلگر تحقیقات بازار

میانگین حقوق یک محقق تحقیقات بازار در آمریکا برابر ۶۳۹۲۰ دلار است (طبق دفتر آمار کار ایالات متحده). اگرچه حقوق می‌تواند بسته به صنعت متفاوت باشد.

تفاوت‌های کارشناس تحقیقات بازار در مقابل دیگر مشاغل

تحلیلگران تحقیقات بازار وجوه مشترکی با نقش‌های تجزیه و تحلیل داده و بینش استراتژیک دارند.

تحلیلگر بازاریابی

اگرچه با تحلیلگر تحقیقات بازار گاهی اوقات اشتباه گرفته می‌شود و حتی آنها را تحلیلگر بازاریابی می‌نامند، اما این دو نقش متفاوت هستند. تحلیلگر بازاریابی به جای تمرکز بر بازارهای بیرونی، به تلاش‌های داخلی بازاریابی یک شرکت تمرکز دارند. اما این دو نقش از داده‌ها برای اطلاع رسانی به توصیه‌های خود استفاده می‌کنند.

تحلیلگر کسب‌و‌کار

یکی دیگر از نقش‌هایی که به شدت بر داده‌ها متکی است، تحلیلگر کسب و کار مجموعه داده‌های بزرگ را آنالیز می‌کند تا توصیه‌هایی ارائه کند تا فرآیندهای یک کسب‌وکار را تقویت کرده و به اجرای کارآمدتر آن کمک کند.

تحلیلگر داده

نقش بسیار گسترده‌تری نسبت به سه مورد قبلی دارد، یک تحلیلگر داده معمولا با مجموعه داده‌های خام و بزرگ کار می‌کند که ابتدا باید پاک شوند تا بینش مهمی به دست آید. تحلیلگران داده یافته‌های خود را در مجموعه‌ای از نیازهای سازمانی و تجاری اعمال می‌کنند.

چگونه یک تحلیلگر تحقیقات بازار شویم؟

۱- به دنبال یک نقش در بدو ورود باشید.

در حالی که برخی از نقش‌های تحلیلگر تحقیقات بازار در سطح ورودی وجود دارند، اکثر کارفرمایان تمایل دارند حداقل دو سال تجربه داشته باشید. اگر علاقه‌مند به تبدیل شدن به یک تحلیلگر تحقیقات بازار هستید، نقش مرتبط را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند تجربه کسب کنید و رقابتی‌تر شوید. کار به عنوان دستیار بازاریابی یا تحلیلگر داده می‌تواند تجربه لازم برای حرکت به سمت تجزیه و تحلیل تحقیقات بازار را در اختیار شما قرار دهد.

۲- مهارت‌های فنی مرتبط را یاد بگیرید.

دانستن اینکه تحلیلگران تحقیقات بازار از ابزارهای خاصی برای جمع‌آوری و ارزیابی داده‌ها در مورد مشتریان، بازارها و رقبا استفاده می‌کنند. این ایده خوبی است که در مورد محبوب‌ترین برنامه‌ها تحقیق کنید و دانش خود را در مورد آنها ارتقا دهید. آموزش‌ها را تماشا کنید، از آزمایش‌های رایگان استفاده کنید و با ابزارهای تجارت آشنا شوید.

۳- یک دوره آموزشی بردارید.

گذراندن دوره‌هایی که شما را در معرض استراتژی‌های کلیدی تحقیقات بازار قرار می‌دهد، می‌تواند به شما کمک کند تا کار یک تحلیلگر تحقیقات بازار را یاد بگیرید. یادگیری تحقیقات بازار مستلزم پیگیری و همچنین مطالعه در خصوص بازاریابی و مهارت‌‎های مورد نیاز تحلیل داده است.

نتیجه‌گیری

کارشناس تحقیقات بازار اطلاعات مربوط به محصولات و شرایط بازار را به منظور شناسایی بازارهای جدید بالقوه، فرصت‌های فروش و موثرترین روش‌های بازاریابی محصولات مشخص شده، تحقیق، گردآوری و تجزیه و تحلیل می‌کند.

منابع:

https://www.shrm.org/resourcesandtools/tools-and-samples/job-descriptions/pages/market-research-analyst.aspx

https://www.coursera.org/articles/market-research-analyst

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com