• تهران، تهران بخش مرکزی، شهر تهران، محله پونک جنوبی، خیابان سردار جنگل، خیابان شهید بهشتی، پلاک 66، طبقه چهارم، واحد 4
لوگو بهینه کاوان کیفیت - behinekavan.com

تماس با ما

02143904332

ایمیل

info@behinekavan.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17

روش‌های جمع آوری اطلاعات-CATI

روش‌های جمع آوری اطلاعات-CATI

در تمامی تحقیقات بازار صورت گرفته در ایران و جهان روش جمع­‌آوری اطلاعات به صورت تلفنی یکی از کاراترین روش­‌ها محسوب می‌شود. در سال­‌های اخیر این نوع جمع‌آوری اطلاعات در ایران از ابعاد گوناگون توسعه یافته است. توسعه مراکز تماس خروجی در ایران در یک دهه اخیر با توجه به نیاز کشور به این نوع تحقیقات با رشد روز افزونی رو به رو بوده است و برخی برآوردها مبین آن است که در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ کانتر تماس خروجی مرکز تماس در این حوزه در کشور فعال است.

 

جمع آوری اطلاعات

نرم‌افزار نظرسنجی CATI یا “Computer-Assisted Telephone Interviewing” به معنای مصاحبه تلفنی با کمک از کامپیوتر است. این نرم‌افزار برای جمع‌آوری داده‌ها از طریق مکالمات تلفنی با بهره‌گیری از سیستم کامپیوتری استفاده می‌شود.

نرم‌افزارهای CATI معمولاً در تحقیقات بازار، نظرسنجی‌های عمومی، تحقیقات اجتماعی و سایر زمینه‌های تحقیقاتی استفاده می‌شوند. با استفاده از این نرم‌افزار، نظرسنجی‌ها به صورت تلفنی انجام می‌شوند و داده‌های جمع‌آوری شده به صورت زنده در سیستم ثبت می‌شوند.

CATI به عنوان نرم افزار مرکز تماس به کاربران امکاناتی مانند راهنمایی تلفنی برای مصاحبه‌گران، ردیابی پیشرفت مصاحبه، کنترل کیفیت داده‌ها و تولید گزارش‌های تحلیلی از داده‌های جمع‌آوری شده را می‌دهد.

مزایای جمع‌آوری اطلاعات به صورت تلفنی

مزایای متعددی وجود دارد که چرا محققین در طراحی متدولوژی تحقیق خود از روش مصاحبه تلفنی (CATI) نسبت به سایر روش­ها بهره می­ برند که به برخی از آنها در این مقاله اشاره می­ کنیم:

 داده­ ‌های تحقیق در روش تلفنی می‌­توانند با سرعت جمع آوری گردند و شما می­ توانید در صورت در اختیار داشتن زیر ساخت مرکز تماس مناسب، نرم افزار مطلوب و و پرسشگران آموزش دیده، حتی در یک روز کاری تعداد نمونه مورد نیاز را جمع آوری نمایید.

– بیشتر مخاطبین یا جامعه هدف مورد نظر شما در زمان حاضر دسترسی به تلفن همراه دارند و شما می­ توانید نمونه مطلوبی از بین جامعه هدف مطلوب خود بردارید.

– اگر پرسشگران شما حرفه­ ای و کار آزموده باشند در طی یک مصاحبه تلفنی شما می­ توانید ارزش برند محصول و یا خدمات خود را نیز ارتقا دهید.

– در میان روش­های جمع آوری اطلاعات، روش جمع آوری اطلاعات به صورت تلفنی (CATI) یکی از مقرون به صرفه ­ترین روش­های جمع آوری داده است؛ بنابراین معمولاً محققین  از این روش در متدولوژی نمونه­ گیری خود بهره می­ برند.

جمع آوری اطلاعات

معایب جمع آوری اطلاعات به صورت تلفنی

مانند تمام روش­های مورد استفاده به منظور جمع آوری داده جهت تحقیقات کمی و کیفی این روش نیز معایبی دارد که به چند مورد حائز اهمیت آن اشاره می­ کنیم:

– با توجه با اینکه بازاریابی تلفنی نیز در سال­های اخیر بسیار همه ­گیر شده است لذا برخی از مخاطبین اعتماد خود را در تماس­ های تلفنی که از سوی افراد ناشناس رخ می ­دهد از دست داده­ اند و این مهم منجر به کاهش نرخ پاسخ گویی مخاطبین گردیده است.

– پرسشنامه­ ای که در تحقیقات CATI استفاده می­ شود دارای محدودیت­ هایی است از جمله آنکه تعداد سؤالات و زمان مصاحبه باید محدود و حداکثر باتوجه به تجارب در ایران حدود ۶ دقیقه باشد. در برخی از تحقیق­‌ها که نیاز به نشان دادن تصاویر محصول و یا بسته‌بندی نیز به مشتری وجود دارد این نوع روش تحقیق موثر نمی ­باشد.

– زمان تماس با مشتری با توجه به جغرافیای منطقه، فرهنگ و ماهیت پروژه بسیار حائز اهمیت است. زمان استراحت و در برخی موارد زمان کارکردن فرد زمان مناسبی جهت یک مصاحبه تلفنی موثر نیست و در واقع تخمین و تعیین زمان درست مصاحبه کار دشواری است.

شرکت بهینه کاوان کیفیت به عنوان یکی از با تجربه­ ترین شرکت های ارائه خدمات تحقیقات بازار با در اختیار داشتن مرکز تماسی استاندارد و کارشناسان خبره شما را در طراحی یک ابزار تحقیق مناسب در حوزه مصاحبه تلفنی و پیاره سازی با کیفیت آن کمک خواهد کرد.

 

تهیه شده توسط تیم تحقیق و پژوهش شرکت خدمات مهندسی بهینه کاوان کیفیت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


مقالات ما


خواسته‌ها و انتظارات مشتریان
  • 16
  • مارس
  • خواسته‌ها و انتظارات مشتریان

    از تئوری تا عمل چگونه باید نیازهای مشتریان را برآورده سازیم؟ مقدمه با گذر از دوره محصول‌گرایی و حرکت به سمت دوره بازارگرایی، ...

    چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟
  • 9
  • آوریل
  • چگونه وضعیت رضایتمندی مشتریان خود را بهبود دهیم؟

    مقدمه در محيط كسب و كار امروزي، رضايتمندي مشتريان يكي از كليدي‌ترين شاخص‌هاي بررسي وضعيت فرآيندهاي سازماني و نيز يكي از عوامل موفقيت ...

    مهندسی خدمات پایدار
  • 14
  • آوریل
  • مهندسی خدمات پایدار

    رویکردی نوین در فرهنگ خدمت‌رسانی مقدمه خدمت یک اقدام یا فعالیتی است که توسط یک شخص یا سازمان به شخص یا سازمان دیگر ...

    برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD
  • 14
  • می
  • برگزاري اولين دوره آموزشی تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD

    اولين دوره آموزشي كوتاه مدت تجزيه و تحليل و سرمایه‌گذاری در بازار CFD، روز شنبه ٢١ ارديبهشت ماه ١٣٩٨ به‌صورت كارگاهی در ...

    ارتباط با ما


    شماره تماس

    02143904332

    آدرس

    تهران، خیابان سردار جنگل، بین میرزابابایی و 35 متری گلستان، کوچه شهید بهشتی، ساختمان 66

    پست الکترونیک

    info@behinekavan.com